Max Friberg och hans Timrå ligger löst i elitserien.

Som jag varit inne på tidigare så ansåg jag att Färjestad borde plockat in den unge skövdespelaren Max Friberg. Jag är fortfarande inne på detta spår. Det är knappast hans fel att Timrå ik ligger löst och håller på att falla ut ur elitserien. Frågan lyder: vågar Rundqvist göra slag i saken om nu Timrå åker ur elitserien att plocka in Skövde pojken så att han får komma till en ordentlig förening? Inget ont om Timrå men han skulle verkligen inte kunna utvecklas av att åka ned i Allsvenskan ett slag nu när han får matchträning i Elitserien. Allsvenskan väntar på Timrå, skulder och spelare som inte längre presterar, det kan inte vara en rolig miljö för Max att vistas i. Och nu när ändå Färjestad borde vara på gång, varför inte också plocka in Önerud? Det är ju en spelare som jag tror skulle passa FBK särskilt då Hannes Hyvönen inte kommer att spela mer för Karlstad laget till nästa säsong. När det gäller Robin Sterner så är det bara att släppa honom till någon annan klubb i allsvenskan. Bättre det än att få spela i Färjestad där han faktiskt inte presterar lika bra som han borde. Han har haft sina chanser och därmed vore det bra om man kunde satsa på Max Friberg och dessutom Max Görtz. Peter Wennerström är en annan spelare som man kanske också borde släppa.

Så här hoppas jag laget kommer att se ut till nästa säsong.

Målvakter.
Christopher Nihlstorp
Fredrik Pettersson-Wentzel

Backar.
Kristoffer Berglund (får fortsatt förtroende)
Jonas Frögren
Anton Grundel
Sanny Lindström
Magnus Nygren
Martin Sevc
Nichlas Torp
Oscar Klefbom

(man gör sig av med Johan Larsson) som inte riktigt har uppfyllt förväntningarna. Ersätter honom med Timrås vapendragare Nichlas Torp. Han är aggressiv och påminner lite utav Jonas Frögren. Har dessutom elitserieerfarenhet.
Jonas Brodin spelar sannorlikt i NHL eller AHL till nästa säsong. Han var bara utlånad till Färjestad. Klefbom kommer att agera 8 back och troligtvis ersätta Johan Larsson. Torp kommer att ta över efter Martin Sevc om han nu väljer att försvinna.

Forwards kommer att likna Färjestad bks nuvarande lag.
Några förändringar vill jag ändå se.

Anders Bastiansen
Marius Holtet
Christian Berglund
Max Görtz
Max Friberg (kommer att tillsammans med Max Görtz användas då det blir problem med spelarna. Båda kommer att tränas och användas då och då under säsongen. Särskilt då det blir skador mm.)
Joakim Hillding
Simon Önerud (ny spelare från det utslagna Timrå ik) kan lätt ersätta Hannes Hyvönen.
Mikael Johansson
Patric Lundh
Stefan Meyer kommer att få fortsatt förtroende ytterligare en säsong till. Misstänker att han kommer att nu när han börjat att bli mycket viktig för Färjestad framöver.
Marcus Paulsson
Mattias Sjögren
Erik Thorell
Rickard Wallin
Per Åslund

Så vill jag se Färjestad nästa säsong.

Önerud, Friberg, och Torp borde Rundqvist ringa på så fort som möjligt!



#1 - - Göran:

Delar mycket av vad du skriver utom vad gäller Torp. Jag anser att alla backar i FBK också måste kunna spela ishockey dvs bra spelsinne, bra puckkontroll och bra passningsspelare. Det ger en helt ny dimension på försvarsspelet och spelvändningarna. Jag är lite mer inne på att ta bort Sanny Lindström som inte är en hockeyspelare och ersätta honom. Ungdomarna klarar sig redan nu bra och kommer bara att bli bättre med åren om de stannar kvar vill säga.

#2 - - Mikael Zetterström:

Nu hör jag nog till dem som anser att Sanny faktiskt gör ett bra jobb. Han är givetvis en hockeyspelare. Då finns det andra spelare som till exempel Robin Sterner och några andra som floppar en hel del. Egentligen är jag mer nervös varje gång som PW står. Han har inte direkt överbevisat mig om att han är en toppmålvakt. Nihlstorp är bra men kan rätt som det är tappa allt och släppa in fyra fem puckar på raken. Kanske vore dags att plocka in Wesslau som faktiskt har sagt upp kontraktet med Djurgården? Det vi saknar är en Dick Axelsson typ som plötsligt gör det oväntade och dansar med motståndarnas backar. Tyvärr så har nu också FBK ratat honom då han ville tillbaka. Tror faktiskt att det är sista gången vi såg honom spela för Färjestad bk. Nu skulle jag hellre vilja plocka bort Johan Larsson som faktiskt inte har övertygat alls. Sedan håller jag med om att man borde satsa på yngre spelare. Som till exempel Görtz men också gör det absolut inte något om man plockar in Friberg från Timrå då de åker ut.