Chris Lee och Ole Kristian Tollefsen

Färjestad kommer troligtvis att bygga upp backbesättningen till nästa säsong. Två spelare ryktas in genom MrMadhawk. Vi var inne på detta tidigare och nu ploppade ytterligare ett namn upp. Verkar inte som om Kristoffer Berglund får förnyat fötroende i Färjestad till nästa säsong. Hans ersättare enligt MrMadhawk sägs redan vara klart. Det blir Chris Lee. Chris har bra skridskoåkning, fint spelsinne och duktig att transportera puck är hans bästa egenskaper. Däremot är han nog en mer pp back vilket är motsatsen till Tollefsen givetvis. Kristoffer Berglund har ju också offensiva kvaliteter. Det kanske också blir så att Brodin och Klefbom inte spelar i Färjestad och det kan vara det som man vill plocka in istället?

Jag tror att Brodin spelar i AHL nästa säsong, han är skicklig och har inponerat under säsongen.

Så här ser backbesättningen ut för närvarande.

Kristoffer Berglund   (utgående kontrakt).
Jonas Frögren (lämnar troligtvis för KHL)
Anton Grundel
Jonas Brodin (lämnar för NHL/AHL nästa säsong)
Oskar Klefbom
Johan Larsson (kommentar:Larsson har inte övertygat, kan det vara så att man har valt att bryta hans kontrakt?)
Sanny Lindström
Magnus Nygren
Martin Sevc (utgående kontrakt)

Spelare som jag ser ligger i farozonen och som riskerar att inte få förlängt eller förtoende i Färjestad bk nästa säsong:

Kristoffer Berglund med utgående kontrakt.
Johan Larsson, har kontrakt men jag tror att Färjestad kan ta på sig kostnaden att bryta kontraktet med honom då han inte har övertygat, han har varit den sämsta backen enligt mig under säsongen i Färjestad. Han har blivit bänkad och inte presterat så som vi hade hoppats.

Jag tror att risken finns att båda ryker efter säsongen. Kristoffer Berglund kan hamna i Luleå eller något norrländskt lag, Johan Larsson spelar nog i sådana fall i Allsvenskan igen.

Martin Sevc håller på att förhandlar med Rundqvist och jag tror det kan bli 1-2 års kontrakt med honom.

Frögren spelar inte i Färjestad nästa säsong och hans plats tages av Ole Kristian Tollefsen.

Så här ser alltså back besättningen ut efter säsongen enligt mig.

Chris Lee (ny)
Oskar Klefbom
Anton Grundel
Sanny Lindström
Martin Sevc
Magnus Nygren
Ole Kristian Tollefsen (ny)
Nichlas Torp/David Printz (ny)
Extra back: Daniel Bertov

Jag har mina tankar på kvalserien lite grann. Vad händer om Djurgården åker ut? Färjestad borde då enligt mig agera omedelbart. David Printz vore en back som Färjestad borde kunna norpa åt sig. Lägga ett bra bud och plocka in.

Sanny Lindström, David Printz och Ole Kristian Tollefsen skulle vara perfekta att mala ned motståndarna med.
Chris Lee skulle skapa oreda med sin fart i PP och det skulle leda till att Färjestad skulle få en bra variation tillsammans med Nygren.

David Printz motsvarighet är Antti Halonen eller Nichlas Torp i Timrå. Skulle föredra Nichlas Torp helst om Timrå åker ur Elitserien på grund av taskig ekonomi. Hur man än ser på det så lär Timrå rensa ordentligt till nästa säsong även om man stannar kvar. Färjestad borde därför plocka till sig Torp eller Printz enligt mig.