Ohållbart att stanna over there



Den förlorade sonen återvänder. Magnus Nygren kommer hem till Karlstad igen. Färjestad lånar honom från Montreal över resten av säsongen.
– Jag kom till en punkt där det blev ohållbart att stanna här, säger Nygren till VF-sporten.
.





Mitt i första periodpausen dök Håkan Loob upp på jumbotronen i Löfbergs Arena, i handen hade han en tröja med ”32 Nygren” på ryggen.

Budskapet kunde inte vara tydligare, givetvis jublade publiken när en av deras största favoriter återvänder. Minuter senare nådde VF-sporten Magnus Nygren borta i Kanada som då satt och väntade på taxin till flygplatsen.

I dag landar han på Landvetter och åker bil hem till Karlstad. Låneavtalet mellan Montreal Canadiens och Färjestad sträcker sig säsongen ut.

– Det känns bra som fan, säger Nygren spontant.

I ett stort VF-reportage för några veckor sedan berättade Magnus Nygren om en AHL-vardag i Hamilton som var allt annat än glamourös. Till sist var det den som avgjorde.

– Det var inget lätt beslut, men till sist blev det ohållbart, säger Nygren och fortsätter:

– Det viktigaste i livet är inte hockey, man måste ha ett liv utanför också och när det sätts på spel är det dags att tänka till. Det har varit jävligt jobbigt, jag har varit nära att tappa glädjen till hockeyn. Och kommer jag hem vet jag att jag över en kväll kommer få tillbaka den.

• När togs första kontakten?

– Jag har aldrig släppt kontakten med Färjestad. Andreas (Johansson) och ”Leffe” (Carlsson) har jag pratat med hela tiden, i början när det gick bra i Montreal var de glada för min skull. Sen har väl Färjestad hört bakvägen att jag haft det tufft utanför isen och vi började prata för ett par veckor sedan och det känns jättebra att det gick att lösa så här.

• Vad säger Montreal om att du ville hem?

– Ingen aning, men jag tror inte det är alltför sura miner. De valde ju att behålla mina rättigheter. Det som ändå känns bra är att det gått såpass bra hockeymässigt, jag är nöjd med min prestation på isen och tycker jag lämnar med flaggan i topp. Jag ser det inte som ett misslyckande utan som en chans till en nystart. Förhoppningsvis kan jag visa att jag är bättre än när jag lämnade.

Magnus Nygren är hemma i Karlstad igen på fredagen, när han kan göra comeback är dock osäkert. För en och en halv vecka sedan åkte han på en hjärnskakning i matchen mot Lake Eire Monsters.

• Hur mår du nu?

– Bra tycker jag, det känns inte som det är jättelångt till spel. Men jag har en jäkla respekt för hjärnskakningar och kommer sätta mig ned med Mattias Hell när jag kommer hem.

• Vad kommer du kunna bidra med till ett Färjestad som gått tungt i höst?

– Samma spel som i fjol, jag känner att jag är en bättre hockeyspelare och kommer hem med bra självförtroende eftersom det gått såpass bra på isen. Jag hoppas bidra med energi.

• Och kanske några mål från blå i powerplay?

– Gärna det, skrattar Nygren.
..



Johan Ekberg- [email protected]