Elias Fälth klar för Frölunda

HV71 gör sig av med backar, en av dem som nu skriver på för Frölunda är backen Hv71 backen Elias Fälth.

"Elias Fälth, som blev världsmästare med Tre Kronor senast, kommer närmast från HV71 där han spelat de senaste två säsongerna. Fälth har även spelat med Luleå Hockey i dåvarande Elitserien.

Sammanlagt har Fälth spelat 224 matcher i Elitserien/SHL och SM-slutspelet.

Christian Lechtaler, sportchef Frölunda HC:
-Elias Fälth är en av de bästa backarna i SHL. Han är aggressiv och intensiv i egen zon och vass i det offensiva spelet och i powerplay. "
 
Vad säger då Fälth om att vara en del av Frölunda organisationen i tre hela säsonger?
"-Det känns otroligt kul att få representera Frölunda som förening och klubb. Frölunda har verkligen nåt spännande på gång och ser ut att gå en väldigt ljus framtid till mötes.

-Det känns som en härlig chans och en spännande utmaning för mig att i Rönnbergs snabba skridskostarka och aggressiva hockey kunna utvecklas ytterligare, för att nå upp till den nivå jag kräver av mig själv.

-Jag hoppas och tror förstås att jag med mina erfarenheter och ytterligare utveckling ska bidra till att laget tar nästa steg och på allvar kan tampas om SM-guldet nästa säsong. Jag längtar redan till Scandinavium där jag spelat massor med gånger. Men i fortsättningen ska jag bara njuta av att vara där.

-Göteborg är jag inte särskilt bekant med - än. Men det får jag ta lite efter hand. Min sambo är från Uddevalla och kan Göteborg rätt så bra.

-Vi gillar verkligen västkusten och vi har alltid sneglat hitåt. Nu blir det både hockey och tillökning här för mig och min sambo.

-Jag har alltid spelat med tröja 33, den är ledig i Frölunda så då kör vi på den."

Elias Fälth ansluter till Frölunda när försäsongsträningen startar måndagen den 5 maj.

Står det på Frölundas hemsida.