Johan har vaknat

Det tog 69 SHL-matcher för Johan Olofsson innan han fick göra sitt första mål.

Nu verkar det vara en islossning på gång för mot Växjö kom säsongens andra fullträff.

– Det är klart att målen har påverkat självförtroendet, säger Olofsson.



Redan i genrepet borta mot Örebro visade Johan Olofsson att något var på gång från hans sida när han avgjorde matchen i förlängningen.

Det första SHL-målet kom mot Brynäs i lördags och mot Växjö blev det mål för andra SHL-matchen i rad.

Olofsson gjorde det viktiga 1–0-målet drygt elva minuter in i den första perioden då han distinkt prickade in pucken bakom Christopher Nihlstorp.

– Rickard Wallin väntade ut deras back och flippade fram pucken perfekt till mig. Jag kom fri samtidigt som Martin Röymark störtade mot den andra stolpen, vilket gjorde att deras back inte kunde gå på mig. Jag var säker på vart jag skulle skjuta, men det var lika mycket Röymarks mål, beskriver Olofsson.

Målskyttar kommer alltid in i perioder när puckarna studsar rätt väg och lika logiskt kommer det perioder när pucken inte vill in hur mycket man än försöker.

Hade Olofsson fått det här läget förra säsongen hade det med stor sannolikhet inte blivit mål.

– Det var mycket ribba-ut eller stolpe-ut under förra säsongen och det var väldigt frustrerande.

Vad är det som har hänt till den här säsongen?

– En stor skillnad är att jag har blivit starkare, jag har lagt på mig ett par kilo muskler. Vår fysträning med Jonas Asplund och Lars Klinghagen har varit mer individuellt anpassad och det har passat mig bra, säger Olofsson.

Men trots målet är han inte nöjd med sin insats.

– Rent spelmässigt för mig var det inte bra, men laginsatsen var den bästa för säsongen.
Persson levererar

Att Olofsson har gjort två mål på tre matcher är en positiv överraskning.

En som är plockad till laget för att leverera är John Persson och han har också gjort två mål hittills. Den här kvällen gjorde han 3–1-målet i powerplay efter en retur från Tomas Skogs. Ett extra plus förtjänar Persson då han i situationen före sköt och sedan vann duellen om returen innan pucken hamnade hos Skogs.

– Det är min grej att vara framför mål och jag har mina knep för att vinna puckarna. Det är skönt att vi har fått en bra start den här säsongen. Vi har pratat mycket om hur svårt det ska vara för motståndarlagen att komma till Karlstad och ta poäng i vinter, berättar Persson.

Michael Solberger NWT