Tim Stapleton har anlänt

 
Foto: Helena Karlsson/nwt.se
 
Nu har den 34 åriga amerikanen anlänt till Färjestad bk. Det första han fick ta del av var en sen lunch med köttbullar och potatis.Något som han tycktes uppskatta väldigt mycket.

Tanken är att Tim ska bli en viktig center precis som Marcus Nilsson i Färjestad. Han kommer enligt Leif Carlsson att vara placerad i en av de två främsta kedjorna. Målet med spelaren är att han ska bereda vägen för andra och dessutom bidra med poäng.

Själv berättar Stapleton följande till nwt.se: "Allt gick väldigt fort. Håkan Loob ringde 1 augusti och fem dagar senare var allt klart. Jag har spelat fyra år i rad i Europa och hade från början tänkt mig att flytta hem och spela. Jag hade erbjudande från ett AHL-lag. Men när Färjestad ringde tänkte jag om ganska snabbt."

Enligt uppgifter till tidningen så tog han också kontakt i en god vän som hade erfarenheter från SHL, Jason Krog från Hv71.
Jason hade bara gott att säga om Färjestads organisation och om Sverige. När Tim i princip hade bestämt sig ringde han även till Lars Haugen, som Tim spelade med en säsong i Minsk och fick samma feedback.

Enligt Tim själv anländer resten av hans familj i loppet av en månad och han ser verkligen fram emot att ta på sig skridskorna.
"Jag gillar europeisk hockey. Det passar min stil. Jag är flexibel och kan även spela ytterforward." Säger han med ett brett leende.

Stapleton var också involverad i en underlig situation som berörde en annan Färjestads spelare. Robbie Earl som lämnade förra året byttes nämligen ut mot just Tim Stapleton. Det finns heller ingenting som Tim trånar efter än ett guld med Färjestad. Enligt Leif Carlsson så kommer Tim att debutera i mötet mot Frölunda nästa onsdag något som alla ser fram emot. Tim själv tror att det ska gå ganska snabbt att ställa om särskilt då han har redan goda känningar för den Europeiska ishockeyn.

Källa: Martinsson/www.nwt.se och Färjestad bk.

Se presentationen här: http://www.farjestadbk.se/