Färjestad löser snart situtationen kring Milan Gulas

Foto: Angle, FBK bloggen.
 
Enligt uppgifter till media så är det snart klart att Färjestad och Milan Gulas kommer överens.
"Ja, jag både tror och hoppas på det. Vi är väldigt nära en underskrift nu. Det återstår bara smådetaljer. Jag tror på en snar lösning." Berättar Milan Gulas.

Det handlar om ett artistkontrakt som är på gång att skrivas på. "Artistkontraktet bygger på att en spelare inte stannar längre än ett halvår i Sverige. Artistskatten är 15 procent av den skattepliktiga inkomsten, och arbetsgivaravgift betalas som vanligt." (NWT).

Orsaken till att man skriver ett sådant med tjecken är att han redan har spelat tre år i Färjestad och i Sverige och får då inte lov att befinna sig i Sverige under vanliga former. Man har haft något som kallas Expertskatt då det gäller kontraktet med Gulas. Den innebär att en löntagare från utlandet har rätt att arbeta i Sverige tre år. Under den perioden betalar arbetsgivaren endast 25 procent i skatt men inga sociala avgifter. Något som alltså nu inte går att genomföra på nytt.

Milan Gulas är just nu på semester och har heller inte sålt sitt hus i Karlstad vilket talar för att Färjestad snart har löst situationen kring Mlian Gulas. Men fansen får samtidigt vänta till att Milan anländer då han inte får spela förrän i oktober med tanke på utformningen av artistkontraktet. Milan däremot ser fram emot återkomsten till Färjestad:
"Jag gillar verkligen inte att flyga. Därför har jag sagt nej till KHL. Jag måste också tänka på min familj, som är nummer ett för mig. Jag vill inte ta med familjen till Ryssland och jag vill inte heller bo där som singel. Färjestad är mitt förstaval nu. Jag och min familj stortrivs i Karlstad." Säger han till media.

Källa: www.nwt.se