Fler nyheter från Färjestad

Foto: Per Mårtensson/www.nwt.se
 
Greger Artursson gjorde sin första arbetsdag för Färjestad i måndags. 45 åringen berättar själv hur han upplevde sin tid med Färjestad och vad han nu förväntas göra för laget.
"Vår utmaning ska bli att få fram lika bra årskullar år efter år och att skapa en effektiv scouting. Det som väntar mig nu är att fixa allt praktisk, som datorn. Nu ska jag sätta mig in i verksamheten men det känns skönt att ha koll på det mesta och att jag känner 98 procent av alla jag ska jobba med."
Att han har haft ett trivsamt arbete innan Färjestad frågade honom om att bli ungdomsansvarig förnekar han inte.
"Jag stortrivdes på travet men det lockar lite mer att jobba med hockeyungdomar. Jag brinner för att ta hand om unga som drömmer om att bli hockeyspelare. Jag vet ju hur mycket det gav mig själv, inte minst i form av polare över hela världen."
Han klargör också vad som krävs för att Färjestad ska nå upp till toppen igen.
"Färjestad ska vara ledande på ungdomssidan igen. Det känns som att vi tappat lite här. Vi måste upp i framkant igen." Han menar också att det är viktigt att ungdomsverksamheten ska även bära frukt i A-laget varje säsong.
"Absolut, det var FBK:s adelsmärke förr, att tidigt hitta unga och stora talanger för att sedan förädla dem. Namn som Prestberg, Loob, Nordström och just Rundqvist." Säger han till media.
Det arbete som nu krävs är att göra en god undersökning om vilka unga talanger som kan passa in på kommande lagbyggen och samtidigt vårda detta så att ungdomarna kan utvecklas.
"Det finns mycket mer att göra på scoutingsidan. Den är a och o. Jag kommer att resa en hel del."

Trots att Färjestad har många ungdomar som knackar på dörren så har laget och klubben ett stort handikapp.
"Vi har bara två isytor och ligger efter flera av våra konkurrenter. HV71 har fyra isytor inom samma bygge. Men vi jobbar på det och har något på gång framöver."
Gregers egna historia är mycket intressant att ta del av, inte nog med att han spelade 13 säsonger i FBK, mellan 1988 och 2004, han har också blivit unik under 90-talet då han som den siste i FBK:s A-lag som fortfarande hade ett civilt jobb. Enligt uppgifter som media har tagit del av så arbetade han som säljare av profilkläder mot företag. Greger ser detta som en stor fördel och känner att han kan ha stor nytta av denna erfarenhet.
"De kontakter jag skapade då har jag stor nytta av i dag." Säger Greger.


En annan nyhet som är värt att prata om är Dick Axelsson som nu återvänt till Färjestad. Något som han själv är mycket nöjd med.(Foto: Håkan Strandman, www.vf.se)

Alla vet hur det gick då Dick Axelsson skrinnade ut senast 2011, då blev det guld och nu är han alltså tillbaka.
"Jäkligt kul att vara tillbaka men det är drygt åtta månader sedan jag spelade match senast. Det dröjer
innan allt funkar." Säger Dick efter Färjestads ispremiär.
Det var en knäoperation som fick plockas bort under förra säsongen vilket alltså bidrog till att han fick spela mycket färre matcher, det vill säga endast åtta.
"Inga problem, mitt knä håller. Jag har medvetet tagit en längre rehabperiod än normalt för att bli helt bra." Säger Dick Axelsson till media.
Att Dick har hamnat som nionde bästa nyförvärv på Sannys lista tycker Dick är roligt. Däremot tänker han bevisa för Sanny Lindström att han är värd en högre placering. Han verkade njuta lite extra då det var rätt välfyllda läktare på under premiären. Dessutom all den uppskattning han fått då han senast spelade i laget gör honom extra glad. Man kan verklgien säga att begreppet "Våran Dick är störst i hallen" har blivit en riktig klassiker.
"Jag har nog aldrig fått så mycket kärlek av fansen som här i Karlstad." Medger han tankfullt.
Han får även frågan om han har något annat mål under säsongen.
"Absolut. Det är vår chans att spela OS."
Det som var riktigt trevligt då laget gick på is var att Joel Eriksson Ek deltog men i september bär det av till NHL.
På arenan deltog även Oskar Klefbom, Marcus Johansson, Jonas Brodin och Mikael Johansson.

"Jag frågade ”Pennan” (Johan Penneborn) om jag även får köra med A-laget några dagar." Berättar Joel för media. En annan som nu kommer att lämna Färjestad för den kommande säsongen är Magnus Nygren som också fanns på plats i arenan. Han är glad över att snart få en dotter att prata med.
"Vår dotter är beräknad att födas på söndag. Sedan åker jag ner själv första tiden. Det ska bli fantastiskt kul att spela i Schweiz." Säger Nygren stolt.

Johan Pennerborn som nu har blivit huvudtränare för Färjestad är nöjd med vad han sett hittintills.
"Det är bra grabbar, jag uppskattar verkligen den intensivitet som de visar redan så här tidigt." Säger han.
Det verkar också som om han har fått lite förhandsinformation om hur Frölunda kommer att lira på nästa torsdag. Däremot är han mer förtegen om Färjestads egna lag. Han tänker däremot inte sära på Nygård, Ryno och Johansson. Han berättar också att Dicks nya lekkamrater har höga krav på sig, bland annat säger han till media följande:
"Han ska ha en bra målskytt i kedjan som kan ta tillvara passningarna. Det är en artist och publikfavorit som förtjänar det."
Dick själv berättar att han måste ha höga krav på sig själv. Han anser också att det är viktigt att även fansen har det.
"Självklart ska folk ha höga krav på mig, jag hade inte skrivit på ett kontrakt om jag känt att jag inte kan vara bland de bättre." Det är alltså inte någon slump att de flesta blickarna riktades just mot Dick Axelsson denna premiär. Media är nyfikna på hur Dick känner för att dra på sig den gröna tröjan igen och han svarar glatt att han är mycket stolt över denna möjlighet.
"Jag har längtat tillbaka sedan den senaste sejouren jag var här. Skönt att vara tillbaka i familjen igen."
Dick har som de flesta redan känner till två SM-guld med just Färjestad på meritlistan.
"Det sista rankar jag högst. Då var jag mer delaktig, första kom jag in mitt under säsongen." Erkänner han.
Han  erkänner också att han är glad över det stöd som fansen har visat honom.
"Otroligt kul att man blir uppskattad för det man gör både på och utanför planen. Det är det man strävar efter. När man har en tyngre dag tänker man på den kärlek man får när man kommer ut på match."
På frågan som berör hur det kommer att gå för laget svarar han allvarligt:
"Alla som håller på med den här sporten vill vinna SM-guld. Det är där uppe vi ska tampas, det som vi strävar efter. Sen vill alla vinna och givetvis har vi delmål, men mot slutet ska vi vara med och kriga om det."

Tack för ordet.
 
Källa: www.vf.se/www.nwt.se och personlig kontakt genom mejl.