Asplund ambassadör för Filipstad

Johanna Skoglund Foto, www.vf.se
 
Nu står det klart att Rasmus Asplund hedras extra. Asplund blir ambassadör för kommunen Filipstad och hedras för detta.
Rasmus själv är överraskad,
"Jag trodde inte jag skulle bli det nu, men det känns fantastiskt kul."
Rasmus Asplund är uppvuxen i Filipstad där föräldrahemmet i Daglösen fortfarande finns kvar och han flyttade till Karlstad som femtonåring.

Rasmus Asplund gjorde SHL-debut i Färjestad 2014/2015. Han är draftad av Buffalo Sabres och kommer spela för Färjestad under kommande säsong.

Som ambassadör för Filipstad blir det Rasmus Asplunds jobb att marknadsföra och uppmärksamma kommunen under året. Något som Rasmus Asplund menar att han redan gör.
"Filipstad ligger mig nära om hjärtat så jag försöker lyfta det ofta. Här finns allt man behöver. Ett favoritställe är Kalhyttan både på vintern och sommaren." Säger han till media.

Det var inte särskilt länge sedan han hedrades av Buffalo Sabres.
Då han gjorde succé på Buffalo Sabres utvecklingsläger – och prisades som den hårdast arbetande spelaren av alla.
"Det känns väldigt stort att få ett sånt pris. Det var ändå sex, sju killar med på campen som har gjort flera NHL-matcher. Jag känner mig stolt, det är precis en sån spelare och människa jag vill vara. En hårt arbetande ledare." Sade han vid den intervjun.
Även då blev han en smula förvånad.
"Det måste jag ändå säga, jag hade absolut inte räknat med det. Det är som sagt väldigt många bra spelare med på en sån här camp, det gör det extra stort."

Det blev inte riktigt bara semester för Asplund med andra ord, med tanke på att dessutom utnämnas till ambassadör för sin hemkommun. Han sade efter NHL äventyret att han såg fram emot en månad ledigt och under denna månad fick han bli hyllad igen med andra ord.

Källa: www.vf.se