Törngren vill ha en större roll

Foto: Selfi på twitterkonto, Christoffer Törngren
 
Efter att ha blivit mästare med HV71 så valde Christoffer Törngren efter säsongen att lämna Jönköping för spel i Karlstad och Färjestad BK.
 
Törngren själv säger att han vill ta en större roll i laget och kände helt enkelt att ett miljöombyte var det enda som kunde bidra till det.Om flytten till en större stad säger han följande:

"Det kan vara en ganska stor fördel att komma från mindre orter. Det är inte så stor konkurrens om istiderna i de små hallarna vilket gör att man i stort sett kan åka och spela hur mycket man vill."

Törngren valde mellan fotboll och hockey men valet var enligt honom ganska enkelt.
"Ja, Jag tyckte om gemenskapen inom hockeyn, det var roligare och bättre i hockeyn och sen var ju sporten den som lockade mer."

Törngren spelade under de närmaste tre säsongerna för Tingsryds J18 och J20 vilket bidrog till en hel del poäng. Han gjorde 106 poäng på 147 matcher. Hv71 upptäckte honom ganska snart och han värvades till Jönköpingsklubben och gjorde i J20-laget där sin poängmässigt bästa säsong med 48 poäng på 40 matcher. Törngren var riktigt nöjd med att Hv71 den säsongen i J20 blev mästare.
"Jag spelade i en kedja med Kevin Fiala och Joel Kellman och vi gjorde många poäng tillsammans." Säger han till media.
 
Han har fortsatt att producera och under den senaste säsongen med Hv71 blev det 17 poäng vilket är hans bästa resultat i Hv71 a-lags dressen.

Christoffer Törngren tänker inte särskilt mycket på om dressen är grönvit eller om den är blåvit gul utan tror att han kan få störst utveckling på sin karriär, i den kommande säsongen.
"Jag behövde ett miljöombyte. I Färjestad känns det som jag kommer att få ett större förtroende och på så sätt även bli en mycket bättre hockeyspelare och kunna spela det spel jag är bra på. Jag ser mig som ganska allround men där farten är min stora grej."

Flytten och rivaliteten mellan de båda lagen är inget som bekymrar honom särskilt mycket.
"Jag har bott i Jönköping i fyra år nu och att flytta innebär även en ny social resa med ny stad, nya lagkompisar och vänner. Jag tror att det kommer att få mig att växa som person. Det är ett stort ansvar att ta som spelare och människa. En ny klubb vill ha en och det är upp till mig att ta till mig den tilliten och göra något riktigt bra av det. Det jag upplevt här har hittills varit helt suveränt. Det märks att det finns anor och krav i den här föreningen. Det kommer att bli en tuff resa för oss men det känns riktigt inspirerande och allt känns kanon. Sedan är det ju upp till oss som kommit hit att tillsammans med resten av gänget ta Färjestad till den position man ska vara. Man vet att alla supportrar suktar efter framgångar och det är en stor morot att få vara en del i ”det nya” som förhoppningsvis ska göra det här till något bättre." Säger Törngren.
 
Hv71 var ju i samma svacka som Färjestad har varit i en längre tid och Törngren vet exakt hur det känns.
"Det var ju några struliga säsonger för oss i HV, men känslan när man sedan får rätsida på allt och till och med går och vinner guldet, ja den är ganska skön. Det skulle vara ruskigt skönt att få göra en liknande resa i Färjestad."

På frågan hur det kändes innan guldet var i hamn svarar han:
"Det var en riktigt märklig känsla alltså. Man vet att det är det sista matchen för säsongen och antingen står man där glad eller så är man helt bedrövad. Det finns inga fler chanser om det går åt skogen. Normalt brukar man ju sova en liten stund på dagen innan match men den här dagen var det svårt alltså. Många tankar som for i huvudet, så det var tur att matchen var vid fyratiden och inte senare."

Törngren var en bidragande orsak till att guldet bärgades då han fick pucken på något underligt sätt bakom Brynäs målvakt.

"Efter det målet så tryckte vi på ordentligt men fick inte till något mer mål. Sen var ju Brynäs bättre än oss i förlängningen, men det är inte alltid rättvist. Skönt att vinna hur som helst."

Törngren har gjort en resa som normalt sett är olovlig, i alla fall för fans och supporters. Men detta var något som inte hindrade honom alls. Törngren får frågan om han tänkte på att han gjorde en sådan förbjuden flytt och vad det innebar. Han skrattar och svarar:
"Inte alls faktiskt. Jag har gjort det här valet för att jag tror att det är bättre för min hockeykarriär, samt att jag tror att jag kan komma att bli nyttig i det här lagbygget. Rivaliteten ser jag bara som positiv då det skapar spänning och bra stämning på matcherna."

Hur tänker du omkring sommarträningen?
"Tror inte det är speciellt många som ärligt kan säga att de gillar sommarträningen. Det är därför det är bra att gå långt i ett slutspel. Sommarträningen blir kortare. Vi vet ju varför vi gör den så det är bara att borra ned skallen och köra. Det är en bra grupp med mycket skratt när tillfälle ges, samtidigt som det är gameface på vid övningarna."
 
Färjestad får inte köra i CHL i år hur ser du på det?
"Det är alltid trist att inte få spela i CHL, det är en trevlig upplevelse annars men vi får se det positiva i det. Vi får nu chansen att testa oss fram i vår egen takt och det ser ut som ett jättespännande lag. Jag ser fram emot den här säsongen jättemycket."

Snart är det åter på is som gäller hur ser du på det?
"Det är något som jag ser fram emot enormt mycket."