Något stämmer inte med Örebro

Intern kaos i Örebro just nu. Ulf Gejhammar hoppar av sitt uppdrag precis som Gustafsson. Foto: Bildbyrån. 
 
Det var inte särskilt länge sedan som Sanny Lindström skrev ett ganska intressant inlägg på sin blogg angående Örebro Hockey. Faktum är att det verkar vara något fel med Örebro just nu.

Rent ekonomiskt verkar klubben gå riktigt dåligt. Enligt en artikel i Expressen så talas det om fiasko. "Efter de ekonomiska fiaskoresultaten gör Örebro hockey förändringar. Revisorerna beviljar inte ansvarsfrihet för ordförande Ulf Gejhammar – som nu avgår och samtidigt anser att han har blivit förd bakom ljuset." Står det i artikeln.
Martin Johansson kanske lämnade klubben i tid och jag hoppas också givetvis att Mustonen hör till en av dem som kanske ansluter till Färjestad kommande säsong. Särskilt då Mikael Johansson inte lär ansluta. Örebro hockey har efter tidigare säsonger varit på plus rent ekonomiskt men nu verkar det vara tvärtom.

Under torsdagen offentliggjorde SHL-klubben sin årsredovisning, där klubben redovisar en förlust på 16,2 miljoner kronor för hela koncernen. Nu rekommenderar revisionen att styrelsen inte får ansvarsfrihet för det gånga året. Något som givetvis innebär att
varken general manager Pontus Gustafsson eller ordförande Ulf Gejhammar kan luta sig tillbaka. Vad som inträffar nu är att både Gustafsson och Gejhammar lämnar klubben.
Några fans på svenska fans har redan sagt att styrelsen i Örebro HK borde polisanmälas allihop. Virket visar att det bubblar även hos dem. Många av fansen är irriterade över de interna stridigheter som tycks ha blossat upp.
 
Gejhammar säger själv till media följande:
"Jag mår skitdåligt över det här. Jag gillar inte att lämna ett läckande skepp, det är inte min stil. Men om revisorerna och i förlängningen årsstämman anser att det är bäst för klubben så är det inget jag kommer att ta strid om, jag kan inte säga något annat. Vår GM har haft i uppdrag att rapportera till styrelsen. Det har han gjort, men uppenbarligen inte med prognoser och uppgifter som har stämt överens med verkligheten. Så sent som i januari hade GM en dragning för styrelsen, med prognosen att koncernen skulle nå ett nollresultat. Vi har i styrelsen handlat därefter, säger Gejhammar."

Sanny skriver på sin blogg följande: "För mig som utomstående kändes det som om det var en förening i kaos."
Sanny fortsätter: "Örebro sägs också ha obetalda skulder till både Julius Hudacek och Greg Squires i form av en så kallad sign-off bonus som tillfaller spelaren den dagen han lämnar föreningen och landet."

Vid detta tillfälle meddelade Sanny att Mustonen inte längre får vara kvar i klubben vilket alltså han förvånats nämnvärt över.
"Nu har även Joel Mustonen fått beskedet att han inte får vara kvar i klubben. Det är aningen förvånande." Skrev han och det visar sig bara vara toppen av isberget. Nu verkar också fler stiga åtsidan och klubben har redan innan nästa säsong inletts hamnat i en kris. Frågan är om SHL kommer att se på detta med blida ögon. Det finns vissa regler för klubbarna som deltar i SHL. Bland annat så krävs det: fyra miljoner kronor i synligt eget kapital. Nu går alltså Örebro HK med 16 miljoner back. Alltså inte fyra miljoner plus som är kravet. "Från säsongen 16/17 är nivån om 4 mkr i synligt eget kapital ett krav. " - Hockeysverige.se

Faktum är att något inte riktigt stämmer med Örebro Hockey och frågan är om de kommer att klara nästa säsong även om de spelar i SHL eller inte.

Personligen så delar jag Sanny Lindströms åsikter om att det är en förening i kaos och frågan är om de inte bör hamna i Allsvenskan så att de kan reda upp sina inre stridigheter och samtidigt städa ur sin garderob under ett år. Tråkigt för fansen men jag anser att en klubb som ska representera eliten i Svensk hockey bör givetvis ha något på fötterna. Jag tycker samtidigt synd om fans och alla andra berörda parter som inte har med saken att göra. Trist och tråkigt för alla. Men samtidigt så känner jag igen detta för jag har hört en svag varningsklocka ringa tidigare en annan gång och ett annat lag, då tänker jag på Modo som till slut fick tåga ut ur SHL och ned i allsvenskan.

När jag ändå är inne på Örebro... snälla Färjestad signa Mustonen och ta sedan lite semester.

Tack för ordet.