Trio lämnar Färjestad

Foto: gifgolden.com Joel Eriksson Eks fina form håller i sig. Under natten till fredagen nätade han mot Ottawa.
 
Milan Gulas kommer troligtvis inte att spela för Färjestad nästa säsong. Enligt nya uppgifter ser det ut som att trion: Milan Gulas, John Persson och Thomas Skogs försvinner bort.

Jakobsson är inte nöjd med hur diskussionerna med Milans agent har utvecklat sig. Skogs var väntat men Färjestad hade ändå planer på att diskutera med Milan Gulas och John Persson.

Peter Jakobsson erkänner att Färjestad inte är intresserade av Thomas Skogs men inte vad som är orsaken till det.
Jakobsson säger angående Skogs att man helt enkelt tittar på alternativ och därmed inte valt att förlänga optionsåret med backen.
I Johns fall var det 50% chans att han skulle stanna eller gå även om han inte är prio ett för Färjestad.

Därför ökar nu risken att John Persson försvinner till en annan klubb nästa säsong.
"Det är nog så att han spelar i annan förening till hösten." Erkänner nu Jakobsson till media.
I Milans fall så är det han själv som har valt att ställa höga villkor.
"Vi har varit väldigt tydliga med att vi vill ha hela gänget samlat från start. Kommer man efter 12–14 matcher missar man 25–28 procent av säsongen. Nu har vi dessutom inget CHL-spel i höst, och det blir tufft att lägga alla träningsmatcher i Tjeckien. Det ser inte positivt ut." Meddelade Jakobsson idag.

Tidigare meddelade NWT att inga diskussioner fördes med Dick Axelsson medan Håkan Loob till www.vf.se sade något annat. Det visade sig att Håkan Loob förde diskussioner med forwarden utan att Jakobsson visste om detta.
"Jag hade då inte koll på att Dick varit nere i omklädningsrummet när vi mötte Djurgården. Men rent generellt kan jag väl säga att Dick alltid är en spännande spelare." Han erkänner också att han inte var medveten om att diskussioner mellan Loob och Dick själv fördes vid just detta tillfälle. Däremot är Färjestad som alltid intresserad av just den typen av spelare redo att föra kontrakt med honom.
"Absolut, så är det, men det viktiga är också att han blir spelbar och inte dras med de skador som han fick under vintern."
Han tillägger:
"En frisk Dick Axelsson är en tillgång för alla hockeylag i Sverige, är han frisk är han ju till och med en tillgång för svenska landslaget."

Jakobsson erkände också att Victor Ejdsell redan hade skrivit på för Hv71 då Färjestad tog kontakt.
"Vi tycker om Victor, han har gjort det bra i år och är en duktig hockeyspelare och en bra kille. Jag hade gärna sett honom i Färjestad men när jag hörde av mig till agenten fick jag till svar att han hade skrivit på för en annan förening sedan tidigare."

En annan nyhet är att Enock försvinner. Enock som drabbades av en skada fick beskedet då han precis blivit klar med operationen.
Det var under röntgen som läkarna upptäckte att 19-åringens menisk hade spruckit vilket föranledde operation. Han är inne nu på en rehabiliteringstid vilket innebär fyra till sex månader.
" Det blev en stor operation men den var lyckad och jag blir fullt återställd. Jag räknar med att vara på is samtidigt som de andra i början av augusti." Säger Enock som samtidigt är inte är besviken att Färjestad valt bort honom.
"De har gjort den bedömningen och det är bara att acceptera."
Vad var motiveringen för att du inte fick vara kvar?
"Att de tycker att jag ska spela mycket för att utvecklas och att de inte kan lova mig mer speltid i klubben. De vill att jag ska få fria händer att utvecklas i en allsvensk klubb efter mitt val."

Något som kanske förbryllar många, han behöver istid det behöver alla hockeyspelare och att låna ut Enock hade faktiskt varit ett alternativ men antagligen verkar inte ledningen övertygad om att han helt enkelt platsar. Fast det kan finnas en stor möjlighet kanske att återvända för Enock själv älskar Färjestad.
"Jag kommer att ge 100 procent för den klubb jag hamnar i men jag kommer alltid ha ett extra stort hjärta för Färjestad, det är laget jag har tittat på sedan jag var liten och som jag fick göra SHL-debut i."

Samtidigt kan det meddelas att Joel Eriksson Ek nätade direkt då han gjorde comeback i Minnesota mot Ottawa under natten till fredagen. Joel fick också förmånen att utnämnas till matchens näst bäste spelare.

Källor: www.vf.se/www.nwt.se