Färjestad har hört sig för angående De La Rose

Foto: Billy Hurst
 
Jag har nyligen fått det bekräftat att Jakob De La Rose är intressant för Färjestad och att de har hört sig för. Den 17 maj skrev jag ett inlägg där jag tog upp just detta scenario. (Läs mer här) Nu har alltså inte bara jag fått beskedet att så är fallet. Även www.vf.se skriver om Jakob De La Rose. Jakob säger själv till media följande: 
"Det är klart att Färjestad alltid är intressant i och med att jag är värmlänning, har vuxit upp här och kollat på dem när jag var liten. Färjestad kommer alltid vara ett väldigt bra alternativ för mig."
Jakob är dessutom god vän med Marcus Lilliz Nilsson och har utöver detta haft Gereon som tränare. Något som kan tyda på en återkomst till Färjestad. Hur det ligger till med hans vänskap med Marcus är ganska enkelt:
"Ja, vi känner varandra väldigt bra. Min tjej och hans tjej är systrar så vi träffas en hel del."
Däremot är han inte klar med nordamerika ännu i en intervju med media säger han:
"Ja, jag känner mig inte klar där än. Tanken är att vara kvar och testa lite till. Jag är fortfarande ung och känner att jag framför allt under den andra halvan av den senaste säsongen utvecklades mycket."

Färjestad kan däremot ändå hoppas att få till ett kontrakt med honom. Då gäller det att de gör en deal med Jakob vilket innebär att han kan få spela under en säsong i Färjestad för att sedan med en NHL klausul ha rätten att återvända till NHL om han så skulle önska. (Ett tips alltså till Peter Jakobsson).
Däremot erkänner Jakob att han håller på att förhandla med Montreal för närvarande.
"Jag tror att de och agenten håller på och förhandlar. Jag vill inte ta ut något i förskott men det är klart jag hoppas på en lösning."

De La Rose har haft det tufft under de närmaste åren och fått mindre speltid men under den senaste säsongen har han ändå skramlat ihop 31 poäng i AHL.
"Jag var lite trögstartad och det är klart jag hoppats på fler NHL-matcher. Men andra halvan av säsongen är jag jättenöjd med. När man spelar bra och får upp självförtroendet kommer poängen också." Berättar Jakob.
Jakob själv erkänner också att Färjestad har hört av sig till hans agent och berättar också att det finns fler klubbar i SHL som varit intresserade.
"Det är en del SHL-klubbar som hört av sig. Några direkt till mig och några som sagt till agenten att de kan vara intresserade om det blir aktuellt. Kul att det finns intresse, skönt att känna att om det inte skulle bli något där borta så finns det alternativ." (I ett mejl senare under morgonen bekräftar Jakob ändå att Färjestad har hört av sig till hans agent).

"Det stämmer, men jag avvaktar fortfarande för att se vad som händer i NHL först." Skriver han i en liten kommentar.  Så det gäller med andra ord att ha is i magen eftersom Montreal är fortfarande prio ett för Värmlänningen.
 
Tack för ordet.