Färjestad och Luleå jagar Hishon

Foto: Toni Hekkala
 
Mycket tyder på att Joey Hishon som mrmadhawk har skrivit angående med koppling till Luleå också är intressant för Färjestad. Läser man mellan raderna i ett mejl som jag fick under morgonen från Peter Jakobsson så drar jag slutsatsen att så är fallet.

Han skriver bland annat att de inte vill eller kan kommentera honom vilket jag åtminstone tolkar som om Färjestad är intresserade och jagar Joey. En sådan kommentar enligt mig säger mer än ett nekande.

Sedan kanske vi inte ska dra stora växlar på just Joey Hishon givetvis, Luleå kanske till och med ligger riktigt nära för ett kontrakt med kanadensaren. Där vet jag inte hur det ser ut.

Antagligen var denne kanadensare som bland annat Peter Jakobsson syftade på när han talade om att titta på AHL. Jag har också fått en indikation att Jakob De La Rose är en annan center som finns på Färjestads radar. Jakob ratades av klubben tidigare under sin ungdom men har utvecklats ordentligt den senaste tiden i Leksand.

När det gäller Hishon så draftades den 25-åriga som nummer 17 totalt av Colorado Avalanche i NHL-draften 2010 och spåddes en fin framtid inom sporten. Men kanadensaren åkte på flera tuffa hjärnskakningar, bland en efter en tackling utdelad av den förre Malmöspelaren Joey Tenute och fick därmed aldrig riktigt sitt stora genombrott.

Varken Luleås sportchef eller Färjestads Peter Jakobsson vill kommentera intresset för honom. Luleå hoppas på att presentera en center ganska snart, kanske redan under veckan vilket kan tala för att Luleå är närmast ett kontrakt med Hishon. Däremot vet man aldrig, Färjestad kanske nyligen fått upp ögonen för nordamerikanen och därmed är det ingenting som säger att inte Färjestad vinner budgivningen över Luleå. Skulle däremot Hishon inte bli aktuell fortsätter nog Färjestad att bearbeta Jakob De La Rose eller andra intressanta spelare.

Hur blir det för Mikael Johanssons del? Jag har fortfarande inte hört något, jag misstänker att Mora ik hör till en av de klubbar som försöker värva honom. Sedan är det inte säkert att Mikael Johansson väljer spel i SHL heller, han kan lika gärna välja spel utomlands igen eftersom hans största önskan är att få spela i Färjestad. Jag tror att Mikael Johansson har valt att rata klubbar som Karlskrona som ligger för långt bort. Därför finns det mycket som talar för just att Mora ik som behöver rutin i laget kommer att få hans signatur. Givetvis är detta spekulationer från min sida men han skrev på för Leksand tidigare så Mora ik är absolut inte helt osannolikt.

Tack för ordet.