Intervjuer med nya spelare

Foto: nwt.se/Lisa Olaison

Bland annat har NWT intervjuat Dick Axelsson under dagen och Dick berättar att han ska hyra samma hus som Milan Gulas tidigare hyrde under sin tid i Färjestad.
"Jag ska hyra samma hus som Milan Gulas hade, på Herrön utanför Karlstad." Säger han och fortsätter.
"Det känns skönt att bo bra."
Han och hans flickvän flyttar in i Juli och han är riktigt nöjd med beslutet.

Dick berättar också att han har mognat sedan senast.
"Jag är samma gamla glada Dick men jag är mer insiktsfull nu. De tre åren i Schweiz var nyttiga."
Då Dick får frågan om det fanns andra klubbar som varit intresserade av honom nickar han men säger samtidigt:
"Jag känner mig hemma i FBK och Karlstad. Här har jag många vänner kvar och jag har fina minnen från åren i FBK. Jag vet vad jag får. Och så fansen!"
Dick berättar också att han inte har kommit till Färjestad för att spela defensivt även om han har utvecklat den biten sedan sist.
Han opererade sin ena ben men menar att operationen och rehaben har gått fint.
"Jag mår jättebra. Faktum är att det var skönt att vila från hockeyn ett tag. Rehaben på Sofiahemmet går fint. Nu kan jag köra för fullt igen men avstår de tyngsta vikterna." Säger han och ler.
Däremot är inte Färjestad det lag han kommer att avsluta sin karriär i det medger han som menar att han kommer nog avsluta sin karriär i Stockholm där han är uppvuxen. Däremot så är han ändå öppen för att förlänga med Färjestad då kontraktet går ur.
"Vi får se vad som händer, men det är inte alls omöjligt att jag förlänger ettårskontraktet med FBK."

Tidningen har också varit i kontakt med Jesse Virtanen som nu har besökt Karlstad precis nyligen i ett par dagar och är riktigt nöjd med det han sett. I följande intervju säger han till media:
"Karlstad är en fin stad, jag kommer hit med min fru och mina två hundar i slutet av juli."
Han medger också att han är van vid ett helt annat tempo men är inte rädd för den, istället tror han att detta kan vara en stor fördel för honom.
"Svenska ligan är mer offensiv än den finska. Det passar mig perfekt. Jag hoppas få en stor roll i laget." Säger han.
En fördel som han också ser är att han känner Ilari Melart sedan tidigare.
"Vi har spelat ihop i landslaget. Känns bra med en landsman i laget. I sommar ska jag träna upp styrkan men behålla speeden. Jag ser fram emot att byta hockeymiljö för första gången i karriären."

En annan intressant spelare är Törngren han visade redan på sina kvaliteter då han slog in 1-1-kvitteringen i slutet av ordinarie matchtid i avgörande SM-finalen mot Brynäs. Målet som räddade förlängning - och SM-guld.

"Jag blev nästan chockad när pucken gick in!" Berättar han för tidningen.
Han erkänner också att det redan var då klart för honom att göra det ”förbjudna” bytet, från HV till ärkefienden FBK.

"Fast jag har inte hört någon kritik från HV-fansen. Jag valde att flytta för att få en ny kick, kunna utvecklas och få mer förtroende. Jag fastnade lite i HV och nu är jag lite inspirerad av det som hände med Alexander Johansson efter hans flytt hit från Växjö."
Det som är värt att nämna är att Christoffer Törngren var just den som gjorde fem grundseriemål i vintras, varav två mål gjordes mot Färjestad.
"No hard feelings hoppas jag, med lite tur kan jag ju göra fyra mål för Färjestad som kompensation." Skrattar han och berättar också en udda sak som han har gjort med Thomas Rundqvist:
"Vi har faktiskt spelat en plojmatch ihop." Han berättar också att han nu flyttar till Karlstad redan nästa vecka.
Därmed byter han alltså det kalla vattnet i Vättern mot ett mer varmare Vänern.