Lander om Färjestad

Foto: hockeysverige.se
 
Anton Lander beskriver följande sina tankar kring SHL och Färjestad:

"Jo, min agent Claes Elefalk har inte gått in på exakt alla detaljer med mig men dom ställde frågan, det gjorde dom. Men jag och Malin hade redan börjar rikta in blickarna mot Ryssland då och kollat på olika alternativ där som kändes rätt men frågan kom från Färjestad, absolut. Det är klart att tanken på SHL fanns där men samtidigt hade det varit ett svårare beslut om Timrå varit i högsta serien. Då hade det varit ett riktigt tufft beslut att ta. Nu tror jag att KHL kommer hjälpa mig att bli bättre helt enkelt."

Han erkänner ändå att det givetvis hade varit intressant att spela i samma klubb där hans far Anders Karlsson är assisterande tränare.
"Det är klart att det lockar, men KHL är det som är mitt fokus just nu." En kommentar jag fick per mejl. Däremot så är han mer intresserad av att göra senare comeback i NHL om det finns möjlighet till det.
"Först och främst får jag ta den här säsongen nu och se. Jag är inte helt hundra men jag tror inte att Edmonton har mina rättigheter när kontraktet i Ryssland går ut och då öppnar det upp sig för alla lag i så fall. Men nu fokuserar jag på det här först och främst. Man spelar sin bästa hockey vid 27 år ålder. Får man ett erbjudande igen längre fram kan man hoppas på att man kommer dit igen med en annan syn på mig som spelare." Däremot lär det inte bli Färjestad den närmaste tiden då han har skrivit ett tvåårs kontrakt med Kazan.

Tack för ordet.

Källor: expressen och mejlkontakt