Va? Platsar inte Micke i laget?

Foto: expressen.se

Enligt en artikel från nwt, så erkänner Mikael Johansson att han antagligen inte då platsar i Färjestad...Ni hörde rätt. Färjestad har valt att rata honom och därmed innebär detta att man hellre satsar på en kanadensisk eller en amerikan som center i Färjestad. Vi vet ju faktiskt hur det brukar gå med dessa spelare i Färjestad.

Visst kan jag förstå att Peter Jakobsson vill sätta sin prägel på Färjestad men samtidigt står jag lite som ett levande frågetecken. Han säger att det är ont om centrar i Sverige, samtidigt som de börjar i www.vf.se svamla om Mario Kempe, sedan när blev han en center? Enligt uppgifter som jag har fått så är Mario Kempe visserligen en bra forward men för att vara riktigt ärlig så är han en ytterspelare (eliteprospects.com). Varför skulle Färjestad jaga en ytterforward då de faktiskt egentligen letar efter en center?

Kanske jag har missat något? I sådana fall hoppas jag att ljuset sprids över frågan senare. Sedan att Färjestad väljer att titta utomlands istället för att fokusera på till exempel Mikael Johansson som är en center och som inte har något konkret och som dessutom vill gärna spela i Färjestad gör mig lite förvånad. Det visar bara på en enda sak, Mikael Johansson är inte en intressant spelare för Färjestad. Han är med andra ord inte tillräckligt ung längre och därmed platsar han inte i laget. Känner av en viss besvikelse då Peter Jakobsson visst är intresserad av Mikael Johansson men samtidigt så vill man inte gå vidare med spelaren. Med andra ord, fina ord för att samtidigt säga: "Far åt helvete vi letar inte efter en sådan som du."

Färjestads första alternativ var Boqvist, det skrev Jakobsson själv till mig i ett mejl. Att han nu valde att skriva på för Brynäs i två säsonger visar på att han helst ville få en bättre positionering i Brynäs och det gjorde han genom att besöka andra klubbar. Givetvis var han nog ganska nöjd med sitt arbete och fick säkert ett riktigt bra kontrakt med Brynäs. Vi kommer inte se Mikael Johansson i Färjestad alls under de närmaste tre fyra åren och då kan vi enkelt räkna med att han inte kommer att spela i Färjestad överhuvudtaget. Det trots att han gärna vill och brinner för detta grönvita lag.

Mikael säger själv i en intervju direkt efter att Peter Jakobsson har gjort sitt uttalande följande:
"Jag hoppades och trodde på att få komma tillbaka till FBK men jag är tydligen för dålig. Men platsar jag inte så platsar jag inte. Än så länge har jag tackat nej till allt. Jag ligger lågt med alla lag som hört av sig och inväntar ett erbjudande som känns rätt."
Kan inte Färjestad vara mer rakryggad och bara säga till Mikael Johansson "att vi inte är intresserade?" Hade det inte varit mer rakryggat? Jag hade aldrig fått respekt för en förening eller person om de hade "sagt att vi är intresserade men..." hela tiden. Jag hade krävt korten på bordet och sanningen tydligt framställd för mig så jag hade vetat vad jag har att förhålla mig till.

Ett klart och tydligt besked till Mikael Johansson istället för att smyga som en katt runt en het gröt. Jag tror inte Mikael uppskattar att vara sista lösningen på Färjestads problem, tror faktiskt inte någon hade varit det.

Micke är sarkastisk då han säger att han är "för dålig" för Färjestad. Precis som min gode vän Pontus tidigare hade skrivit och som jag lade upp på bloggen så handlar det inte bara om speed, det var ju detta som Färjestad gjorde fel en annan gång. Då satsade man på forwards som hade speed men det blev totalt fiasko den säsongen och så gick man tillbaka till att värva gamla trotjänare. Jag skulle faktiskt personligen helst gärna värvat en center som Micke än att titta i AHL eller NHL där amerikaner och kanadensare spelar, varför? Jo för att det inte finns en särskilt bra koppling mellan Färjestad och dessa over there. Enligt statistik så finns det tyvärr för många transatlanter som totalt har kvaddats i Färjestad och som valt att säga tack och adjö mitt under den brinnande säsongen. Här säger jag bara! Tänk längre Peter, satsa på spelare som redan har anpassat sitt spel i den svenska ligan hellre än att chansa och tro det fungerar.

Jag har nu en känsla av att Färjestad redan har bränt sin bro mot Mikael Johansson, han lär aldrig mer välja Färjestad efter denna behandling. Tyvärr är det så.

"Inte så länge vi inte har skrivit kontrakt med en annan forward. Men självklart, om båda parter velat få till en lösning så hade vi gjort det vid det här laget. Jag säger som jag har sagt förut; han är inte prio ett." Så sade nu Peter Jakobsson och detta visar nu att Mikael är helt avskriven egentligen.

Tack för ordet.