Leif Carlsson klar för Leksand

Foto: Jonas Ljungdahl/Bildbyrån. Det tidigare Färjestadstränaren uppges vara klar för Leksand.
 
Det blev alltså Leif Carlssons nästa klubb, Leksands if. Klubben bekräftade att det nu blir Färjestadsprofilen som tar över där han kommer att få Jens Nielsen som assisterande tränare.

Lite ironiskt kan man tycka att Färjestad och Leksand byter tränare med varandra. Gereon till Färjestad och nu Leffe till Leksand. Större är alltså inte hockeyvärlden där ute. Leksand har gjort ett bra val ändå måste jag tycka. Leif Carlsson är en bra person med stort hockeykunnande. Han kommer garanterat att göra nytta i Leksand.
"Det känns väldigt smickrande att fått erbjudan och möjligheten att träna Leksands IF som har målsättningen att ta sig tillbaka till SHL och jag ser verkligen fram mot att jobba ihop med Jens och den övriga ledarstaben. Tillsammans skall vi göra allt vi kan för att uppnå föreningens mål." Meddelade han på klubbens hemsida.
Kontraktet enligt uppgifter gäller för denna säsong och den kommande.
 
Mikael Karlberg är nöjd med värvningen och han säger till media följande:
"Leif kommer från en miljö där kraven är väldigt höga, och allt handlar om att vinna. Vi tror att hans erfarenhet och rutin från just de sammanhangen kommer att hjälpa våra spelare att prestera på den nivå vi vill upp till. Jag tycker  att vi nu har hittat en bra mix."
 
Leif Carlsson erkänner att det gick fort på slutet när det gällde kontraktet.
"Det var helt ärligt mellan första och andra perioden i går mellan Timrå och Leksand som jag fick ett mejl med kontraktsförslag. Det har gått sjukt fort." Säger han till media och fortsätter:
"Det ska bli intressant och spännande. Det finns en stor förväntan utifrån i klubben och även ifrån mig vad vi kan åstadkomma tillsammans där uppe men vi får ta lite små steg framöver. Det är tufft att göra några stora saker och jag tror inte det är jättestora saker som behöver förändras. Lite mer harmoni och annat sätt att spela som de påbörjat med Jens Nielsen."
 
Leif är mycket glad över att få stiga in i båset på nytt och denna gång ska han leda ett sargat Leksand och vända på den negativa trenden, något som Carlsson inte ser några som helst problem med. Han är istället mycket glad över att få denna möjlighet.
"Ja. Jag har inte stått i båset sen april med Färjestad men sånt där sitter i ryggmärgen så jag tror inte det tar många minuter innan jag är inne i det. Sen har ju Jens en väldigt viktig roll nu i början. Vi ska ses i dag så då blir det nog att prata i flera timmar, kolla på videos och lägga upp hur vi vill göra. Sen ska jag träffa laget 13:30."
 
Den nyvärvade Leksandstränaren berättar också hur han ser på det svikande publikstödet och vilken tanke han har kring sin kommande karriär.
"Som motståndare har man ju älskat att spela i Leksand, nu får man stå på fansens sida. jag säger så här, det är det som också är väldigt spännande att ta det här jobbet. Jag vet vilket stöd de har när det går bra och när de går dåligt, de har ju unika fans på det sättet. Det ska bli jättespännande. Två klassiska lag, ena som man har fått lämna och ett nytt nu. Jag kommer in i karriär nummer två."
 
Källor: www.vf.se och Expressen