Båda lagen tog ut sin målvakt

När Italien och Slovenien drabbade samman i ishockeyns B-VM blev det riktigt dramatiskt. Båda lagen plockade ut sina målvakter för att jaga en seger vid full tid. Målet var att kunna avancera till A-VM och det var därför som båda lagen plockade sina målvakter för att sätta en extra spelare ute på isen.

Personligen har jag aldrig varit med om detta, kanske lär jag heller aldrig få lov att vara med om det framöver heller? Italien lyckades göra mål och avancerar tillsammans med Storbritannien upp till A-VM.


Vill också samtidigt passa på att reflektera över vissa reaktioner som jag har stött på under dagen.
Det finns dem som undrar vad syftet är med bloggen och varför ibland jag citerar från andra skribenter eller hämtar liknande information kring händelser. Jag funderade länge på vad man ska svara på sådana här inlägg.

Varför fotograferar vissa, varför tycker vissa om ishockey? Ibland finns det inga riktigt bra svar på sådana frågor. Varför jag driver bloggen handlar nog främst om att jag vill skapa en så god stämning och samtidigt skapa en intressant innehåll för dem som läser. Eftersom jag inte lyfter lön eller jobbar på ett företag som bloggare så gör jag det endast för att jag tycker det är roligt. Det är samtidigt så att läsarna ska få någon form av reflektion och analys om vad som händer.

Det roliga däremot försvinner ganska snabbt om jag som bloggare måste försvara varför jag bloggar eller på vilket sätt jag skriver. Viss kritik kan givetvis vara befogad särskilt om det handlar om allvarliga fel som kan leda till missförstånd, men då kan den som upptäcker detta poängtera felet och föreslå en lösning. Att endast påpeka att du gör fel brukar ofta leda till frustration eller negativitet. Kom ihåg att du som läsare har valt att följa bloggen och ingen tvingar någon att du som läsare ska läsa den om du inte vill. Det är samtidigt viktigt att poängtera att jag precis som alla kan göra små fel, eller skriva något fel och det är naturligt.

Jag är trots allt människa jag också och kan ibland skriva saker som kan missuppfattas. Mitt tips är att ni om ni stöter på ett sådant fel av mindre eller mildrare karaktär att vi låter saken bero. Det är faktiskt inte hela världens undergång om någon har skrivit ett o istället för ett å. Eller att en mening inte riktigt är rätt vinklad. Jag fick höra att jag verkade velig vid ett inlägg angående en spelare. Att jag i ena meningen skriver att denna spelare är ju intressant men sedan påpekar jag i spalten efter att utländska spelare kanske inte vore det bästa för laget. Vill här poängtera och reda ut mitt tänk. Enligt Peter Jakobsson så var Färjestad intresserade av en viss karaktär då det gäller spelare. Detta bidrog till att lyfte fram en sådan spelare på bloggen. Sedan gjorde jag helt enkelt en egen analys av om det verkligen var troligt eller sannolikt. Skulle fel ha uppkommit i samband med detta, kan jag bara beklaga det hela. Blogg inlägg däremot måste poängteras är färskvara och det som hände för ett par dagar sedan är i princip orelevant idag. Jag personligen uppskattar respons ifrån läsarna men det måste givetvis hålla en seriös nivå och dessutom inte vara petiga kommentarer som handlar mer om stavning och gramatik än själva ämnet. Syftet med blogginläggen är också att du som läsare ska ha något att diskutera kring utan för den delen leka paragrafpolis. För er som retar er på blogginläggen, ta en titt på Facebookinläggen så kommer ni snart att se hur alla uttrycker sig och då kan man fråga sig varför bloggaren ska få utstå kritik och ingen annan. En annan viktig detalj är att tänka på hur du skulle känna om någon hela tiden pekade på dina fel och brister. Om någon kritiserar din text i ett brev som du ska skicka till någon. Kritik mot bloggen kan liknas just vid detta. Det kan vara jobbigt för skribenten att få ta del av mycket nedsättande kommenterar angående texter och liknande särskilt om det bygger på olika åsikter eller irrelevant information. Ibland är det bäst att låta saker och ting bara vara och tänka att vi är alla människor.

En annan detalj som jag fick höra är att det är onödigt att kopiera texter rakt av.
När det gäller att plocka texter från andra texter så är detta något som används i både tidningar och sociala medier dagligen. Det är okej att citera andra skribenter så länge det finns en hänvisning till källan samt citattecken. En person som yttrar sig eller har skrivit något som återges måste givetvis belysas. Är det onödigt att man gör det? För vissa kan det kanske vara så men jag anser det stärker den andre skribentens varumärke. Att jag hänvisar eller omnämner någon annan som har skrivit något riktigt bra är ju uppbyggande.

Alla bloggare citerar. Det märker man oftast inte eftersom citattecknen kan kanske inte riktigt uppfattas. Om någon retar sig på att det citeras mycket i en text så kan jag säga följande:
"Det är så att det mesta material som du läser i tidningar och andra medier faktiskt är kopior av en orginaltext. Läs Expressen och Aftonbladet, då kommer man snart underfund med att tidningarna ibland citerar TT eller andra källor och att texterna lyder identiskt med varandra. Bloggare använder sig av citattecken runt en mening som en tränare har sagt, en händelse eller annat som kan vara värt att lyfta fram. Detta är normalt att göra och om någon retar sig på detta kan jag bara säga, välkommen till verkligheten.

Personligen vill jag inte lägga så enormt mycket energi åt att dividera om sådana här saker. Vill du följa en annan blogg så som till exempel Mrmadhawk? Bara så du vet detta så är trots allt han driven av Malmö redhawks och han lägger ned en hel del tid och arbete kring sådana kommentarer som berör hans lag. precis som tidigare då GrönvitaSumo också var en blogg som uppdaterades ständigt, (bloggen som inriktar sig mot Rögle bk har mer eller mindre lagts ned men dess sida finns  fortfarande uppe). Då det gäller Mr.madhawk så har han en annan styrka och det är att han är anställd av Expressen för att blogga. Det är alltså inte jag. Att han då skriver bra och få är dem som kommenterar hans inlägg då det gäller språk och annat kan alltså bero på att han tvingas att hålla den höga nivån eftersom hans arbetsgivare har den kravbilden. Jämför då aldrig Mrmadhawk med en bloggare som gör detta på fritiden.
 
Vill ändå samtidigt påpeka att jag som bloggare eftersträvar givetvis att bloggen ska vara så välskriven som möjligt för att inte skapa missförstånd.Jag vill samtidigt passa på att tacka er som väljer att följa bloggen ni är mycket uppskattade.

Tack för ordet.