Magkänslan säger Svensson

Markus Svensson är den ende så vitt jag vet som har besökt Färjestad och han var djupt imponerad över klubben. Min magkänsla säger att det blir Markus Svensson som vaktar Färjestads bur under de två kommande säsongerna.

Färjestad hade förhoppning på Alexander Salák till nästa säsong men enligt ny information så verkar det inte bli så. Salák sägs nobba Färjestad till förmån för KHL. Skulle Svensson nu meddela Färjestad att han är intresserad så lär ett kontrakt skrivas ganska omgående. Jag tror att Werner dessutom har en mycket hög lägsta nivå och kan bli den där målvakten som kan ta de där extra kliven under säsongen. Så jag är inte orolig. Många spelare i all ära men Svensson är fortfarande en riktigt bra keeper som faktiskt har erfarenheter då det gäller slutspel. Han är inte dålig men heller inte världens bästa därmed blir han inte vråldyr. Personligen tror jag nog ändå att han skulle kunna göra mycket för Werner om inte annat.

Jag vet att många fans hoppas på att se någon grymt bra målvakt men problemet är att sådana kostar enormt mycket pengar och dessutom är jagade villebråd bland klubbar som kan erbjuda pengarna, Färjestad har inte riktigt så mycket pengar som gör att de kan konkurrera mot ligor i KHL eller NHL. Däremot har Färjestad annat att erbjuda som kan locka spelare. Visst kan vi öppna plånboken och hoppas på att en spelare som är i Alexanders karaktär, problemet är att om vi skaffar in en spelare som aldrig spelat i SHL tidigare finns det risk för en flipp eller flopp.

I Svensson vet vi var vi får och han lär knappast floppa något som i sin tur kan ge stabilitet. Jag har sagt det tidigare och säger det igen...

Det är en lagsport och en målvakt ska ge stabilitet men backarna ska också svara upp till de krav som ställdes på dem. Något som man inte riktigt gjorde under den gångna säsongen. Så att bara kräva att det ska vara den bästa målvakten kan vara lite väl problematiskt. Särskilt då det ibland var diskussion om att målvakten var den ende spelaren på isen som kämpade.

Salák har sagt att han inte är intresserad och det innebär att en av de tre målvakterna faller bort. Svensson är den andre målvakten som lär vara intresserad. Vilken är då den tredje?

Jag tror att Joni Ortio är det. Han sitter på ett utgående kontrakt men har inte förlängt med Skellefteå, ryktena säger att han kommer att spela utomlands nästa säsong men Peter Jakobsson skakade inte huvudet åt namnet eller spelaren med för den delen. Han tog sig för hakan och sade: "Intressant".

Han erkände också att det fanns en svensk, en finsk och en spelare från en annan nationalitet i diskussionen senast jag pratade med honom. Med andra ord... Ortio, Svensson och Salák.

Om nu Ortio väljer utomlands före Sverige... då blir det Svensson precis som min magkänsla säger mig. Ortio har heller inte varit och diskuterat med Peter om något kontrakt utan lär bara ha fått ett kontraktsförslag skickat på posten. Procentuellt för mig så tror jag det är 50% chans att Ortio ansluter men däremot 80% att Svensson skriver på för Färjestad.

Så där har vi vad min magkänsla säger, min magkänsla... Markus Svensson.

Markus är inte någon dålig målvakt... han har visat det mer än en gång tidigare. Han har vunnit guld två gånger med Skellefteå. Något som gör honom mycket kvalificerad att spela för Färjestad. Dessutom vet vi var vi får om han ansluter. Sedan måste Färjestads backar hjälpa målvakten. Jag tror att det nog kan bli ganska bra med Markus Svensson i målet. Det kan bli i sin tur en sporre för Adam Werner och ge honom en mycket kraftfull boost framåt genom att han lär sig av en äldre målvakt. Markus har drygt två år kvar innan han blir 35. Han är fortfarande en riktigt bra målvakt och jag känner därför mig ganska lugn om han skulle ansluta. Han har erfarenheter då det gäller utländska ligor men också erfarenheter angående SHL.

Dessutom finns det ingen större risk att Tre kronor plockar ut honom som en målvakt mitt under säsongen vilket kan skapa lite bättre lugn för Färjestad där de inte får problem då det gäller målvakter. Det är i alla fall min åsikt.

Tack för ordet.