Törngren lämnar Färjestad

 
Färjestad väljer att bryta med Christoffer Törngren inför kommande säsongen. Peter Jakobsson och Christoffer har diskuterat situationen och nu väljer alltså Färjestad att bryta med forwarden.

"Törna” har inte fått den utveckling som både vi och han hoppats på. Jag har pratat med honom nu på morgonen och vi är överens att det här är det bästa för båda parter. Det är tråkigt när inte saker faller ut som man tänkt, men det är också en del av den värld vi lever i. ”Törna” är en go kille som vi önskar all lycka framöver". Meddelade Jakobsson på förmiddagen.

Var nu Christoffer Törngren kommer att hamna i är fortfarande okänt.

Mycket tyder på att Peter Jakobsson ser över huset för att göra plats med en ersättare till Michael Lindqvist. Färjestad vill skaffa sig en spelare med mer näsa för målet en nivå som inte Törngren har lyckats komma upp till. Färjestad hade tillsammans med Törngren 13 forwards.

Färjestad vill inte ha femton man i truppen på forwardssidan och det kände jag på mig. Istället vill man ha som mest fjorton spelare där en av dem roteras in under matcherna. Med andra ord väljer Peter Jakobsson att inte plocka in fler än vad som kan spela. Först trodde jag att Peter skulle ha femton spelare på kontrakt, att han skulle låna ut Fabian Zetterlund inför kommande säsong men nu förstår jag att tanken är att behålla Fabbe i laget.

Fabian har fortfarande ett kontrakt som är billigt jämfört med övriga spelare och att inte behålla honom i laget vore för mig ganska underligt. Både Steen och Zetterlund kommer att spela i laget under kommande säsong. Därför kommer alltså med stor sannolikhet Färjestad plocka en poängstark forward till. Att Törngren inte längre får fortsätta i klubben bevittnar om detta. Med sina 16 poäng så har han inte övertygat Peter Jakobsson om att han kan ta ytterligare steg i att bli en pålitlig poängmakare. Därför väljer nu Peter Jakobsson att bryta kontraktet. Främst för att få loss pengar till en annan spelare men också för att värva in en spelare som kan ta Michael Lindqvist roll. Jag misstänker att Dick Axelssons plats är ämnad åt Jesper Olofsson som lär vara på ingång.

Totalt om man ser hur många spelare som spelar så brukar det vara som mest fjorton spelare på isen genom rotation.Totalt finns det 12 spelare som tillhör de fyra kedjorna, däremot finns risk för skador och det är där som de två forwards kommer in i bilden. Dessutom ska truppen vara tillräckligt bred för att klara av de påtryckningarna som kan uppstå. Både Zetterlund och Steen är tillräckligt unga för att klara av att vara de forwards som hamnar där. Om nu inte Peter Jakobsson väljer att värva in en defensiv forward som påminner om Linus Persson. Men jag tror inte detta är ens aktuellt. Mycket tyder på att spelare som Jakob de la Rose eller någon annan liknande karraktär kan vara på ingång. En spelare som eventuellt kan ösa in poäng i pp och som samtidigt tar stort ansvar på isen. Törngren lämnar plats åt just denna spelare främst ekonomiskt. En spelare som kan producera 16 poäng eller under 20 har Färjestad ganska många redan av.
 
Färjestad behöver en karraktär som Jakob de la Rose i laget. Därför hoppas jag personligen att nyheten kommer att komma och att han ansluter. Jag har svårt att se tre nya forwards i Färjestad till ytterligare. Jag tror det blir Olofsson och någon mer (förhoppningsvis Rose). Jag är övertygad om att den fjortonde spelaren kan vara en stark poängspelare som kommer att användas vid pp. Men vem detta kan vara återstår givetvis att se.

Tack för ordet.