Färjestad tog tre poäng i mötet mot Linköping

I Färjestad debuterade Ellis och enligt tränaren Pennerborn så gjorde backen riktigt bra ifrån sig. Han var dessutom ytterst nära att ge Färjestad ledningen under första perioden men skottet gick utanför. Ändå kunde Färjestad ta ledningen först genom Alexander Johansson och därefter i en målsnål tillställning fortsätta behålla ledningen fram till tredje perioden. Linköping dominerade andra perioden utan att få med sig något mål alls och i tredje vägde fördelen över till Färjestad på nytt där Christoffer Törngren och Linus Persson kunde utöka. Linköping gjorde ett enda mål i matchen och det kom i tredje perioden efter att Christoffer Törngren gjort 2-0. Målet gjordes av Karlström och matchen slutade 3-1 (1-0, 0-0, 2-1) till Färjestad.

Tabelläget inför matchen.
 
I en intervju med Lennström om hans tidigare insatser mot Frölunda så säger han följande: "Det kändes kanske inte riktigt som en match vilket vi skulle vinna, men det var starkt gjort av oss att göra det, det är dessutom extra kul och roligt att få avgöra inför en så stor publik även om de flesta höll på ett annat lag, men för våra tillresta så var det riktigt hedersamt."

Nyförvärvet Morgan Ellis var också på plats och han säger följande kring turerna innan han kom till Färjestad.
"Det var många intressanta lag och dessutom spelskickliga lag som ville att jag skulle komma till dem. Men i samband med denna övergång var Färjestad det bästa allternativet för mig att krita på. Jag upplevde det som att båda parterna både jag och Färjestad hade en vinn vinn situation, jag ville få det att lossna och Färjestad hade behov av en skicklig back. Så jag utgår ifrån det just nu. Det finns goda känslor kring laget, bra vibrationer i laget och runt allting och särskilt kring dem som jag har träffat i samband med övergången. Så här långt känns det fantastiskt bra, jag tycker vi har ett bra lag som kan utmana och de känslor jag har kring allting är riktigt bra. Jag ser verkligen fram emot att gå på is och göra en riktigt bra avslutning på säsongen här i Karlstad. Jag har ju inte sett så mycket av staden ännu, men jag ska göra mitt bästa för att passa in."

Huvuddomare den här matchen är: Daniel Winge och Patrick Sjöberg. Linjedomare är: Daniel Persson och Simon Hillborg.


 
Första perioden
Färjestad var det piggare laget och under flera minuter verkade det som om Linköping hade glömt skridskorna hemma. Första utvisningen drabbade Färjestad och Nygård men inte ens då kunde Linköping göra mål. Linköping hade flera tillfällen att få hål på Stefan Stéen men Färjestadskeepern var under matchen omutlig. Då det återstod dryga fem minuter kvar av första perioden kom matchens första mål och då var det Westin som sköt ett hårt skott rakt in mot målvakten som Alexander Johansson styrde in. Några fler mål föll inte under första perioden. Skotten efter första perioden var 10-9. Flera hade möjligheten att utöka men Jonas Monstret Gustavsson i mål för Linköping storspelade. Bland annat var nyförvärvet Ellis ytterst nära men Gustavsson styrde undan pucken. Per Åslund får också en gratismöjlighet efter nio minuters spel men skottet går återigen utanför och bara sekunder senare är det Johan Ryno som är inte långt borta från att ge Färjestad ledningen.

Alexander Johansson säger följande efter första perioden: "Vi tartar riktigt bra i första perioden, jag är nöjd för vår insats så här långt. Det är exakt så här som vi ska göra under hela matchen, fortsätter vi så här så kommer det att löna sig i längden."

Andra perioden
Linköpingstränaren var inte nöjd efter första perioden och efterlyste mer fart och bättre passningsspel något som också laget började använda sig av. Färjestad blev nedtryckta stundtals i sin egna zon och hade svårt att få till några heta chanser. Under hela andra perioden var Linköping det lag som låg närmast en kvittering och hade det inte varit för Stefan Stéen i kassen så hade nog Linköping fått in både ett och två mål. Färjestad lyckades ändå freda sig och Per Åslund var inte heller riktigt nöjd med andra perioden. Återigen var Ellis nära att utöka ledningen till Färjestad men skottet träffade inte rätt och därmed fortsatte Färjestad under andra med ett måls överläge.

Efter andra perioden sade Per Åslund till Cmore följande: "Inte alls bra för oss i andra, vi slarvar för mycket och pucken rullar på axeln, på målvakten. Vi måste helt enkelt spela enklare och gör vi det så kommer vi nog att ta det här."

Pennerborn delar Åslunds analys och säger följande till Cmore: "Vi måste falla tillbaka till första perioden, då gjorde vi allting rätt. Det är viktigt att vi gör det snabbt som tusan i tredje. Allt vi hade i första försvann i andra, jag står här som ett levande frågetecken om jag ska vara riktigt ärlig. Vet inte vad som inträffade i mittenakten. Det tycker jag är underligt och mycket speciellt. Känslan är för övrigt bra i laget så jag tror vi måste steppa upp en hel del i tredje om vi ska ro hem det här. Vi har ju ett pp inledningsvis i tredje och ska gå från det. Det nu viktigt att våra ledare på isen tar sitt ansvar och som gör det där arbetet. Det är viktigt att de tar tag i det och så får vi se vad som händer i tredje. Jag tycker för övrigt att Ellis har gjort det förbaskat bra han är riktigt bra och jag är glad att han anslutit till laget."

Tredje perioden
Ökad fart på Färjestad i inledningen av tredje perioden och Jonas Gustavsson räddar Linköping med flera läckra parader. Efter tio minuters spel är det Färjestad som utökar sin ledningen genom Christoffer Törngren som prickar in 2-0. Pucken fastnar i det övre krysset bakom Gustavsson. Linköping börjar spela mer desperat och efter tretton minuters spel är det Karlström som överlistar Stefan Stéen i Färjestads kassen. Därmed försvann Stéens möjlighet att hålla nollan för första gången denna säsong. Matchen står sedan och väger med chanser åt båda håll och ytterst få avblåsningar stör matchen. I slutet av perioden och matchen tar Linköping Timeout och plockar samtidigt ut målvakten då det återstår mindre än två minuter kvar. Med sekunder kvar att spela är det Linus Persson som avgör i tom kasse då han prickar in 3-1 till  hemmalaget. Färjestad tar därmed sin fjärde raka seger och Linköping inkasserar sin fjärde raka förlust.
 
Törngren säger i intervjun följande till Cmore: "Vi slappnade nog av för mycket i andra men både i första och tredje så gör vi ett riktigt bra jobb. För mig personligen är det givetvis viktigt att få göra mål men också för laget. Vi gnuggar ju ordentligt på efter det även om Stéen får släppa in en puck i sista. Stefan är mycket viktig del i vårt lag tycker jag i alla fall och han gör ett mycket bra arbete där bak."
 
 
 
 
Publiksiffran.
 
Övriga resultat:
 
Skellefteå - Frölunda: 4-2
Växjö - Djurgården 1-3
Hv71 - Mora 5-0
Luleå - Brynäs 3-2
Färjestad - Linköping 3-1
Örebro - Karlskrona 3-5
 
Nästa match spelas den 10/2-18 då möter Färjestad Mora ik borta.
 
Matcher som då spelas är följande:
Hv71 - Brynäs
Örebro - Luleå
Linköping - Malmö
Djurgården - Karlskrona
Rögle - Frölunda
Skellefteå - Växjö (obs sen match kl. 18.00)
Mora - Färjestad (obs sen match kl. 18.00)
 
 
Källa: cmore.se och www.shl.se