Färjestad vann målrik tillställning

 
Färjestad har verkligen kommit igång denna afton. Färjestad gör en riktigt bra match denna onsdagskväll. Färjestad tog i mitten av första perioden ledningen och fick även in 2-0 i första. Hv71 reducerade i slutet av första perioden men Färjestad var numret för stort. Färjestad kunde sedan vinna matchen med hela 8-2 (2-1, 2-1, 4-0)!

Färjestads laguppställning
 
Hv71 laguppställning.
 
 
Det var verkligen nyförvärvens julafton, både Ellis och Rydahl gjorde två mål vardera i kväll. Ellis själv säger följande efter matchen: "När man lägger puckar mot mål så slinker puckarna in till slut. Forwards gör ett jättejobb framför mål. Jag trivs jättebra i Färjestad och vi har uppenbart ett bra lag."
 
Dick Axelsson som nu har kommit tillbaka från OS säger följande till Cmore:
"Gött att vara tillbaka och att komma ut på isen igen. Det är roligt att kunna få delta på denna tillställning. Jag släppte OS efter ett par timmar och nu är det SHL som gäller, nu gäller det att ta nya tag och slutspel som jag ser fram emot. Det gäller att vi behåller vårt spel och sätta prägel på matchen från start."
 
Wikstrand säger följande inför matchen: "Kul att vara tillbaka igen, besviken är jag visserligen för att det inte riktigt blev som jag hade hoppats men vi måste gå vidare. Ingen mening med att gräma sig över det som har varit. Visst har det varit lite svårt med tidsomställningen men det är ju sådant som vi har med oss i beräkningen då vi åker till OS. När det gäller att sebbe är skadad är ju trist. För min del så blir det mer istid och det är ju kul att spela mycket. Vi har ju sex backar och så Nordsäter så det ska nog gå bra ändå. Synd ändå att Sebbe är skadad. Det som gäller framöver nu är ju att vinna matcherna. Så det ska bli roligt."
 

Första perioden
Det tar dryga nio minuter innan Färjestad gör mål och då är det Linus Persson som får en snygg passning av Nygård som spräcker målnollan för matchen. Något som senare visar sig vara en ren ketchupeffekt för Färjestad som efter tretton minuters spel även fick in sitt andra mål för kvällen, målskytten denna gång var Gustaf Rydahl. Första perioden avslutas med att Hv71 lyckas överlista Haugen med bara sekunder kvar av första perioden. Några utvisningar faller inte under perioden även om Hudacek fälldes och borde ha fått med sig en då Hv71 spelaren lade sin klubba mellan benen på honom.
 
Pennerborn är riktigt nöjd efter första perioden.
"En riktigt bra period, lite synd bara att vi inte fått med oss resultatet fullt ut. Vi leder ju bara med 2-1 första perioden vilket påminner om förra matchen. Däremot vet jag inte riktigt vad som inträffade då Hv71 gjorde sitt mål där. Det gäller i alla fall att vi har en helhetsbild då vi analyserar laget och blickar framåt."

Gustav Rydahl är också nöjd över första perioden: "Vi gör det riktigt bra, vi får en bra start. Riktigt skönt att få hänga dit den. Men det är bara ren bonus för mig, jag vet precis som tränarna och resten av laget vad jag har för uppgifter. Jag är ju inte direkt här för att göra mål även om det känns riktigt skönt att få göra det ibland. Nu gäller det att vi fortsätter på samma spår."
 
Statistik från första perioden.
 
Andra perioden
Direkt inledningsvis faller den första utvisningen och den drabbar Färjestads Virtanen. Han smäller på en Hv71 spelare och åker därmed ut efter 45 sekunder. Färjestad klarar däremot av att vara en man mindre på banan även om Hv71 hade flera vassa schanser. Mål blir det istället direkt efter att Färjestad fått tillbaka sin man på banan. Denna gång är det Per Åslund som prickar in 3-1 till hemmalaget. Hudacek är inte långt ifrån att utöka men Pettersson-Wentzel i mål plockar pucken. Efter fem minuters spel faller den andra utvisningen och även denna gång drabbar det Färjestad. Linus Persson åker ut för en slashing och Hv71 har möjlighet att komma in i matchen igen. Det blir värre för Färjestad efter bara en minut senare så åker Dick Axelsson ut för en slashing han också. Däremot så jämnas det hela ut för Ejdsell får också sätta sig i utvisningsbåset då han slashar en Färjestadsspelare. Fortfarande fyra mot fem spel för Hv71. Elliot för Hv71 prickar in 3-2 bara minuten senare.
Färjestad har fått upp farten på nytt och efter flera försök från Per Åslund så är det Oscar Steen som får möjligheten att pricka in 4-2. Hv71 gör allt för att komma närmare under perioden men resultatet står sig och jumbotronen ljuder i Löfbergs Arena vilket förkunnar att andra perioden är slut.
 
Statistik från andra perioden
 
Per Åslund säger följande till Cmore: "Vi har växlat upp i andra perioden och det märks nog. Vi har farten och driver bra mot mål. Visst är det tight men vi måste fortsätta trumma på som vi gör om vi ska vinna ikväll."
 
Tredje perioden
Det tar inte många sekunder innan Gustav Rydahl gör sitt andra mål både i samma match och för Färjestad. 23 sekunder in i perioden kommer alltså 5-2. Det skulle bli en målrik tillställning från Färjestads sida den sista perioden. Först utvisas Zanetti för delaying of the game och då passar Joakim Nygård på att utöka till 6-2 då bara efter dryga tre minuters spel i tredje. Hv71 tvingas ta timeout och dessutom får de med sig en utvisning på Oscar Steen som åker ut för en interference efter dryga fem minuters spel. Trots detta lyckas inte Hv71 komma närmare målmässigt. Morgan Ellis i Färjestad är däremot på målhumör och efter dryga sju minuters spel prickar han in 7-2 till Färjestad. Åslund drabbas då av en utvisning och får sätta sig på botbänken. Då Färjestad har blivit fulltaligt smäller Ellis till igen och prickar in 8-2 till hemmalaget då efter dryga 11 minuters spel. Några mer mål blir det inte även om utvisningarna däremot duggar tätt.
 
Färjestad besegrar Hv71 med hela 8-2 något som Ellis är mycket glad för efter matchen.
"Ibland går puckarna bara in, svårt att förklara. Det var svårt i Skellefteå där jag spelade tidigare, jag får mer fria händer i Färjestad vilket jag uppskattar mycket. Det är en stor tyngd som fallit från mina axlar nu när jag kan börja om och prestera som jag vill. Jag vill ansvara för min egna utveckling och det får jag göra här i Karlstad, det är något som jag tycker om. Vi har ett riktigt grymt lag och fokuserar vi på rätt saker så kan detta bli riktigt roligt."
 
Total statistik från matchen
 
Sammanfattning målprotokoll.
 
Publiksiffra
 
Tabelläget:
Samtidigt kan vi konstatera att Växjö är seriesegrare 2017/18. Detta på grund av att 104 poäng inte kan uppnås av något annat lag i ligan främst på grund av att det inte finns så många matcher kvar att spela.
 
Tack för ordet.
 
Källa: www.cmore.se och www.shl.se