Djurgården besegrade Färjestad i Karlstad

 Foto: Mikael Lindblom/nwt.se
 
Färjestad hade möjlighet att dominera och vinna matchen mot Djurgården men bensinen tycktes ta slut efter första perioden. Färjestad tog tidigt ledningen mot Djurgården med 1-0 genom Alexander Johansson i PP men i andra var bensinen helt slut. Istället kunde Djurgården vända tillställningen och besegra Färjestad med 2-3.

 
 
"Vi har en bra kedja där med Dick Axelsson som har varit bra hela säsongen tycker jag. Vi har hittat en riktigt bra kemi som fungerar och har fungerat mycket bra under hela säsongen. Sedan har vi ett fungerande PP som bara rullar på. Vi har gjort mycket mål och det särskilt de första matcherna." Säger Michael Lindqvist till Cmore.
 
Han fortsätter med följande kommentar: "Det har gått smidigt, absolut, då jag steg upp från Allsvenskan till SHL. Då jag kom hit har jag haft ett riktigt bra självförtroende, dessutom hade jag en stark tro på mig själv. Jag ville och visste vad jag kunde göra. Men det klart hade någon sagt till mig då att jag skulle prestera så som jag har gjort denna säsongen så hade jag nog inte ritkigt trott dem."
 
Cmores experter berömmer Michael Lindqvist en hel del för hans prestationer.
 
Redo för nedsläpp.
 
Pennerborn säger till Sanny Lindström att Färjestad måste fortsätta på den inslagna vägen. Inte dra på sig onödiga utvisningar samtidigt som han pekar på att det är viktigt att jobba fullfart framåt hela tiden och inte slappna av. Djurgården ska inte få något ikväll."
 
Djurgården ställer upp med följande lag.
 
Färjestad ställer upp med följande lag.
 
Haugen vaktar kassen i Färjestad.
 
Reiderborn står i Djurgårdens kasse.
 
Tobias Björk och Mikael Nord är huvuddommare för kvällens match. Gustav Jonsson och Jimmy Dahlmén är linjedomare.
 
 
Första perioden
Färjestad tog tag i första perioden åtminstone inledningsvis. Och bara drygt 1 minut in i första var det Färjestad som genom Alexander Johansson kunde ge hemmalaget ledningen. Djurgården växte sig in i perioden och började ta över medan Färjestads energi försvann. Skottstatistiken slutade på 6-14 efter en spelad period. Dick Axelsson utgick skadad från första perioden vilket gjorde att Färjestad tappade en offensiv kraft. Enligt tränaren Pennerborn så verkar det som om axeln har fått sig en smäll. Färjestad såg ut som om de hade nyligen stigit upp från sängen under den senare delen av första perioden.

Färjestads supportrar verkade vara de enda som är taggade inför mötet mot Djurgården. Färjestad som lag verkade sova.

 
Powerplay för Färjestad efter en minut spelad.
 
Michael Lindqvist ytterst nära att göra 1-0 till Färjestad.
 
 
Alexander Johansson ger Färjestad ledningen i PP.
 
Målet av Johansson.
 
 
 
 
Flera kanonräddningar av Lars Haugen som stod pall för Djurgårdens ökade tryck.
 
Powerplay för Djurgården två man mer på banan men ändå inget mål. Färjestad höll emot bra.
 
Alexander Johansson får möta Cmores experter.
 
Alexander får en fråga av experterna, om hans roll är genomtänkt: "Jag har hittat min roll i laget. Min roll är att skrinna bort motståndare." Svarar Alexander Johansson. Därefter går han till omklädningsrummet.

Färjestads akilleshäl enligt Petter. Färjestad ligger på en fjärde plats då det gäller skott mot eget mål i skottsektorn.
 
Snart dags för andra perioden.
 


 
Andra perioden
Under dryga tio minuter hände ingenting mellan lagen men Djurgården radade upp chanser mot hemmalaget.
Skottstatistiken visar sitt tydliga språk då den efter två spelade perioder var skottstatistiken följande: 10-23. Pennerborn tvingades ta en timeout för att väcka laget och Johan Ryno följde därmed upp situationen genom att ge hemmalaget ytterligare ett mål att glädjas åt. Fansen trodde nog att Färjestad skulle ro hem segern men det visade sig att Djurgården hade helt andra planer och bara några minuter senare var det Djurgården som reducerade till 2-1.
 
Vid intervjun med Pennerborn så säger han följande: "Tycker ändå att det blev bättre av timeouten som jag tog var passande. Vi har trots allt kort om folk just nu och får helt enkelt göra det bästa av situationen. Dick Axelsson vet jag inte riktigt hur det är med honom men vad jag har hört så har han fått en smäll på axeln."

 
Tumullt vid Djurgårdens kasse.
 
Färjestads och Pennerborns timeout under andra perioden.
 
Johan Rynos mål.
 
 
 
 
 
 
 
 
Dags för nedsläpp.

Tredje perioden
Färjestad talade om att komma ut som ett nytt lag i tredje och inledningsvis verkade det som om laget följde sin gameplan. Det gick så långt att Djurgården tvingades i sin tur ta timeout. Effekten blev att Djurgården fortsatte att växla upp och 2-2 kom genom Niclas Bergfors efter dryga 11 minuter. I loppet av ett par sekunder tog Djurgården ledningen med 2-3 och Färjestad hade inte ork att äta sig i kapp. Det blev dramatik i sista minuten men Färjestad föll på målsnöret. Även Johan Ryno skadades i perioden kom tillbaka till spel.
Djurgården fick dessutom ett mål bortdömt på grund av målvakt interference.
 
Foto: Håkan Strandman/vf.se

"Det får inte gå till på det här sättet, inte då vi hade matchen. Det tog åtta sekunder sedan var det vi som låg under." Säger Mikael Wikstrand till Cmore då matchen var slut.
 
 
Statistik från hela matchen.
 
Sammanfattning från matchen.
 
Resultat från kvällens möten.
 
Tabelläget i SHL.
 
 Källa: www.vf.se/www.shl.se och cmore.se