Åslund klar för två år och Lennström redo

Nu kommer det in en hel del intressanta nyheter. Per Åslund har skrivit på för två nya år och blir därmed Färjestad trogen. Åslund inledde sin karriär 2001 för Kils aik och har därefter gått in i Färjestads organisation 2002. Färjestadsspelaren har endast gjort en riktigt stor avvikande tur till Tyskland 2015/16 men annars har han spelat för Färjestad största delen av sin karriär. Visserligen en mindre tur till Arboga i sina ungdoms dagar 2006-07 men inte några större utflykter. Skåre var nog den enda klubben som han har pendlat till och det gjordes fram till 2008/09. Efter 2008/09 har han endast spelat för Färjestad med undantag för turen till Tyskland och Kölner Haie 2015.

Hur har då förhandlingarna gått? Segt enligt media. Färjestad har tänkt att han ska vara en av dem som bär laget och därför har det blivit två raka år på kontrakt. Varför har det gått segt? Ekonomiska orsaker enligt källor. Per Åslund hade en önskan att få en bättre lön något som Färjestad tvekade över. Efter December 2017 inleddes förhandlingarna och det i sin tur drog ut på tiden. Färjestad hade gett ett lägre anbud då det gällde kontraktet något som inte fick Åslund särskilt intresserad. I den nya förhandlingen med Åslund verkade det däremot gå mycket bättre, Färjestad och Per Åslund kom till slut överens om ett två års kontrakt och båda parter är mycket nöjda.

"Vi har hela tiden önskat att Per ska vara kvar hos oss. Det är en kanonkille och dessutom en ruskigt kompetent hockeyspelare, som med erfarenhet och sitt kunnande bidrar enormt till det här laget." Säger Peter Jakobsson till media.

Per Åslund är själv glad över att stanna kvar i klubben. Han trivs som han uttrycker det mycket bra i Karlstad.
"Jag trivs mycket bra i Karlstad, mitt hjärta slår för klubben och fansen. Jag vill visa vad jag kan på isen. Givetvis måste jag också försöka utöka mitt ledarskap utanför rinken, det är något som Färjestad har diskuterat med mig om. Jag har varit här länge och vet vad det handlar om när man spelar för Färjestad. Jag har erfarenhterna och den inre styrkan som jag vill lägga ned på klubben. Jag vill dela med mig av kunskapen till laget. Vi har något spännande på gång här. Då min familj och jag trivs här finns det inga anledningar att flytta, så jag ser fram emot två nya år. " Säger Per genom ett mejl till mig då jag frågar honom.

Andra trevliga nyheter är att både Lennström och Erixon är klara för spel mot Skellefteå.
 
Marcus Nilsson är en av dem som fortfarande inte har klart med kontrakt med Färjestad inför kommande säsong. Men Peter hoppas att även han kan komma överrens med klubben. Peter informerar mig i ett mejl följande:

"Så är det absolut. Vi vill gärna se honom i Färjestad kommande säsong."

En intressant detalj är att Björklöven släpper Axel Ottosson vilket bevisar att han nog är klar för Färjestad bk.
Han får däremot inte spela med David Lindqvist som gjort klart med Luleå inför kommande säsong.
Så till nästa säsong kommer de båda spelarna att få stå på var sin sida om isen då Färjestad möter just Luleå.
 
 Tack för ordet.