Libor sparkas

Färjestad sparkar Libor Hudacek efter händelsen med Röglespelaren. Jag har blandade känslor. Färjestad hade kunnat göra en intern uppgörelse med Libor som man gjorde med en annan spelare, Magnus Nygren. Magnus Nygren tvingades möta offret efter att han hade sagt "Negerunge" till en supporter. Det var ett sådant agerande som jag kunde köpa. Istället får Libor Hudacek sparken på grund av en slashing som visserligen var ful men inte så ful att den borde ha renderat till uppsägning av kontrakt. En Röglesupporter skrev följande efter händelsen, då på Sanny Lindströms  blogg:

"Bra att Färjestad markerar att man inte accepterar dylikt beteende helt ok, bra att disciplinnämnden stänger av och bötfäller men att därifrån ge killen sparken och offentligt hänger ut honom, nej där måste jag nog hålla med dig. Om han ändå pgr.av konkurrens inte skulle ta en plats, varför inte låta avstängningen löpa ut och därefter inte ta ut honom i laget om han ändå inte platsar eller ännu bättre klubben stänger av honom resterande matcher FBK spelar i slutspelet som en egen föreningsmarkering för sin värdegrund.

Därefter när säsongen tar slut för FBK ha en kontraktsdiskussion där man såklart väger in detta beteende och isf inte förlänger. Nej för mig verkar detta bara ett dålig ursäkt till att man vill få bort killen och snabbt kapa kostnader då skadeläget förändrats och inte att det ”strider mot föreningens värdegrunder” I övrigt kan det ju kanske jämföras med andra arbetsrättsliga händelser på arbetsmarknaden ex. om man på sin arbetsplats gör ett misstag som förvisso KAN leda till en skada på en person, men där ska det ändå mycket till innan det blir tal om i en uppsägning. Kan säkerligen bli tal om böter/varning m.m. även där, men som sagt svårt tänka mig det skulle vara så lätt att säga upp någon på grund av att man begår ett misstag, uppsåtligt eller ej.
http://bloggar.expressen.se/sannylindstrom/2018/03/13/overreagerar-man-inte/

Jag delar supporterns uppfattning i frågan.
En annan kommentar jag läste var följande:
"Herre jäklar! Sparken? Fruktansvärt överdrivet.
Färjestad tog naturligtvis chansen att bli av med en dyr utgift.
Pinsamt agerat. Självklart ska klubban INTE användas på det sätt H gjorde. Men avstängning och höga böter räckte. Nu väntar vi bara på att någon polisanmäler…så det blir utredning, rättegång och andra billiga saker för oss skattebetalare… Seriöst? Inte är väl denna kille en sk återfallsförbrytare? Mig veterligen brukar han inte använda klubban att slå så med."

Till och med Sanny Lindström tog och gjorde saker som var vansinniga ibland då han spelade för Färjestad för att inte tala om Ole Kristian Tollefsen. Magnus Nygren agerade fruktansvärt onödigt då han som jag skrev tidigare kallade någon för "negerbarn" och dessutom ett fans. Han fick vara kvar men valde att flytta självmant på sig för att komma bort. Färjestad har dessutom under flera tillfällen varit i kontakt med honom och hoppats att han ska återvända.

Därför blir diskussionen konstig då några fans i Färjestad anser det är helt riktigt beslut och att Libor var en skitstövel enligt vissa. Stopp och belägg. Då ska jag klargöra vissa saker.

Färjestad visste vilken spelare man plockade in. De hade bra koll på honom eftersom Libor spelade med Martin Johansson. Så att han var en skitstövel får vi lägga på hyllan. Färjestad visste att han var en spelare som kunde agera på ett sätt som satte laget i dålig dager.

Sanningen bakom sparkningen är egentligen att trycket blev för stort för laget och att Färjestad inte vill kopplas samman med negativ publicitet eftersom man vill skapa en positiv bild av varumärket.

Vi glömmer lätt att det inte handlar om bara ett lag utan ett företag. En verksamhet som måste tänka på sitt egna rykte och inte bara om idrotten i sig. Det Libor gjorde var fult absolut, Färjestads agerande i den här frågan är överreaktion. Precis det som Sanny Lindström är inne på.

Däremot dömer jag inte laget eller föreningen. De har rätt att bestämma vilka spelare som ska spela och inte spela. Men att Färjestad blev förvånade över att Libor gjorde som han gjorde kan ni lägga i soptunnan.

Att han var dålig spelare kan också läggas där. Jag såg flera matcher då Libor spelare och tyckte att han gjorde riktigt bra ifrån sig. Dick Axelsson sades vara en brottsling men fick ändå chansen att visa att han kunde utvecklas. Sedan ska jag slå fast att Färjestad pratade mycket positivt om Libor efter två spelade matcher. Pennerborn sade till och med till media att Libor har agerat på ett sätt som de förväntade sig och berömde honom efter några spelade matcher. Svårt då att köpa påståendet senare om att han inte hade presterat på det sätt som tränarna ansåg att han hade gjort.

Färjestad gjorde en markering. Stefan Larsson som är VD sade att de skulle göra något. Jag trodde faktiskt att det egentligen handlade om en liknande sak som Magnus Nygren drabbades av. Att han fick ringa till spelare och göra en offentlig kommentar till allmänheten om att han beklagade händelsen. Fick information om att Libor hade ringt till spelaren Elvenes och bett om ursäkt till honom efter straffet. Han hade också pratat med spelarna i det egna laget och bett om ursäkt till dem. Så jag trodde faktiskt inte att det skulle inträffa något mer. Så kom detta. Visserligen kan jag förstå att Färjestad försöker markera sin värdegrund. Det ger ju som sagt var en extra pondus för kommande nya spelare att se hur hårt och kraftfullt man tar på värdegrunden i laget. Wikegård kommer att hylla Färjestad efter detta vilket jag är säker på. För er som inte känner till värdegrunden i Färjestad så har jag lagt upp lite grann samt en länk till den här nedan.

I värdegrunden för Färjestad står det följande: "Slå vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet. Behandla och respektera alla, oavsett kön, ålder, etnisk ursprung, religiös övertygelse, sexuell läggning, politisk åskådning eller funktionsnedsättning likvärdigt."

http://cdn1.shl.se/files/FBK/FBKVrdegrund2013.pdf

Det är detta som Färjestad har gått på när det gäller Libor Hudacek. Rent sportsligt utefter värdegrunden så agerade ledningen på att Libor med andra ord saknade respekt för sin motståndare. Men det var precis samma sak som gällde Magnus Nygren skillnaden däremot är att Magnus rent psykologiskt misshandlade ett fans i Karlstad genom sitt uttalande. Jag ser det som ett snäpp värre. På isen kan man faktiskt göra saker utav rena hastigheten och kanske göra något som man sedan inser att jävlar detta var fel av mig. Men det går fort på isen, spelare och ledare har mycket känslor och frustration och att Dick rent verbalt kastade ut sig mycket elaka ord och fraser mot spelare sågs inte alls på samma sätt som när Libor klippte till med klubban på handsken hos en Rögle spelare.

Många menar att om man sårar någon verbalt så är det inte lika hårt och svårt som att slå någon på käften. Med egna erfarenheter jag kan säga att ord kan döda och såra lika mycket om inte hårdare än att någon slår till någon. Du kan såra, skada människor med ord som inte går att komma i närheten med ren våld. Misshandel med ord kan döda människor genom att man knäcker dem så att de tar livet av sig. Det värsta är att det aldrig går att se att någon blir misshandlad verbalt. Det är lättare att se när någon går omkring med ett blåmärke på hakan eller runt ögat. Jag vet, jag har varit psykiskt misshandlad under min skoltid i tre hela långa år. Höll på att ta livet av mig många gånger. Psykologer blev medicinen och för att inte glömma av en viktig detalj. Skrivandet. Hade jag inte skrivit mina fantasyböcker, eller skrivit av mig så hade jag nog inte levt idag.
 
Så visst kan verbala ord mörda och skada någon mer än fysiskt våld.

Fansen som kastar ut sig hårda ord mot spelare och ledare kanske borde tänka på vad de själva säger om människor. Kanske inte döma andra hårt utan se dem som människor vilket kan göra fel ibland. Alla förtjänar upprättelse, alla förtjänar en andra chans. Jag önskade livet av dem som mobbade mig. Men jag blev bara mer tom inombords ju mer jag tänkte på det, jag hatade livet och människor, det var inte den utveckling jag ville ha och därför började jag skriva.
 
Jag tycker synd om Libor Hudacek, det gör jag, han har blivit fruktansvärt straffad för att han gjorde en sak fel. Varför tycker jag synd om honom? Jo för redan efter dag ett han anslöt till Färjestad så fanns det Libor hatare bland fansen som önskade honom bort, nu fick de sin vilja fram, hoppas ni mår bra även med ert samvete. Jag skulle aldrig kunna sova efter en sådan här händelse och jag vetat att jag var en av de många orsaker till att Libor plockades bort.

Men jag hoppas att ni som kritiserat Libor har Färjestads väl i era sinnen och att det egentligen bara handlar om oförstånd. Vi får hoppas att Färjestad kan klara sig och att det kan sluta bra ändå. Men vi kanske glömmer att Färjestad ändå är försvagat nu när inte Libor finns med i laget. Det är Wikegård som menar att Libor stal energi från laget. Jag tror inte att det är riktigt så illa. Färjestad hade problem med skador och hade Färjestad inte sett någon nytta med Libor så hade de aldrig plockat in honom från början. Dessutom till en billig peng eftersom det handlar om ett lån. Vi måste göra det klart för er som tror att Färjestad inte drabbas drabbas av skador framöver, börja se hockey istället och tänk efter. Skador särskilt med den typ av hockey som Färjestad spelar just nu så måste ni räkna med att spelare faller ur ibland på grund av skador. Det vore konstigt om så inte var fallet.

Det var samma sak med Lee Goren för ett antal år sedan. Jag minns det tydligt. Då var jag återigen en av dem som försvarade Lee och ansåg att fansen inte gjorde situationen mer rättvis. Hatet mot Lee blev så stor att han sprakades på grund av det tryck som uppstod.
 
Nu får jag alltså stå där igen och fansen som hatade Libor får som de vill. Tragiskt att hat ska ha en sådan påverkan på människor att de inte ser individen bakom deras agerande. Tragiskt att vi måste döma människor eller låta media och "Expertkommentatorer" få döma människor. Det är domarna som dömer matcherna och vad som händer på isen. Låt dem göra sitt jobb, de har betalt för det. Jag dömer inte laget eller fansen eller spelarna. Jag låter dem som har ansvar för det göra det. Om detta stör er som läser mina reflektioner och gör er förbannade så det får stå för er själva. 

Nu vet jag att många fans faktiskt inte ville Libor illa, eller heller hade någon önskan av att ge käftsmällar i ordform mot Libor. Många fans som jag har hört tyckte till och med att det var roligt att höra att han anslutit. Så om ni bara reagerat på grund av överfallet mot Elvenes så ska ni inte hamna i skuggan givetvis. Däremot så var den händelsen mildare än många andra överfall som jag har sett i hockeyn.

Tack för ordet.