Varför

Fick frågan nyligen kring varför jag lägger ut vissa blogginlägg. Vill därmed belysa att bloggar handlar om känslor, jag har inte läst en enda blogg under flera år som inte handlar om hur man känner sig eller vad man tycker, tänker och känner. Det är därför bloggare bloggar. Bloggen är ett fönster där skribenten delger sina åsikter och sina tankar kring olika händelser. Detta tycker jag är fint och jag har den åsikten att det ska få vara så.

Sedan kanske inte alltid budskapet eller budskapen uppskattas av läsarna. Men hockeyn går upp och ned liksom livet även om det är många som kanske vill leva i en drömvärld där man vill intala sig att allting går bra. Jag däremot är realist och vill försöka hålla mig till fakta. Ni som har följt min blogg under en längre tid kan konstatera att jag då jag publicerat oIika inlägg också har skrivit hur jag har kännt det eller vilka reflektioner jag har. Det är samma sak med den nyligen publicerade inlägget där jag skriver att Färjestad går gå på semester och det troligtvis redan på söndag.

Bloggen för mig är alltså att förmedla mina reflektioner av matcherna samt mina känslor. Sedan är det helt upp till er som läsare att läsa min blogg. Vill poängtera att det är väldigt lite i det blogginlägget som handlar om att Färjestad tar en tidig semester. (Rubriken och en mening i texten endast). Först tackar jag Färjestad för säsongen och sedan skriver jag att det är troligtvis slut redan på söndag. Ja det är vad jag tror. Däremot kan Färjestad rycka upp sig och vinna i Skellefteå även om detta är en mycket MYCKET svår uppgift. Mitt inlägg bygger på det som jag läste i NWT nyligen där Per Mårtensson skrev en krönika om att "Färjestad mot bottenrekord". https://nwt.se/mera/kronikor/2018/03/21/farjestad-mot-bottenrekord (kan ni läsa den så gör det, det är där min reflektion grundar sig på).

Till er som undrar varför jag publicerade inlägget kan jag bara säga följande: Ja varför får jag inte publicera inlägg som innehåller några reflektioner vilket inte är lika positiva? Jag konstaterar ju bara fakta. Många av fansen skriver en hel del saker på Facebook vad de tycker och tänker. Det som ofta skrivs är mycket mycket värre än det som jag skriver. Visst jag gör det också givetvis ibland men väljer att reflektera mer på bloggen. Det är viktigt att komma ihåg att bloggen inte är en tidningsblogg eller något sådant och den ska inte heller läsas som en sådan. Sedan är det mycket trevligt att det är många som läser den och uppskattar den.

Fakta är att Färjestad inte kan vända serien, inte om vi tittar på det rent statistiskt. Inget lag har någonsin vänt en serie i slutspelet då de legat under med 3-0.

"Inget lag har vänt 0–3-underläge till seger i SM-slutspelet i ishockey. Två gånger har det varit nära:

2011: Djurgården hämtade upp 0–3 till 3–3 i SM-kvartsfinal. Luleå vann dock den sjunde och avgörande matchen på hemmaplan efter förlängning.

2011: Modo hämtade upp 0–3 till 3–3 i kvartsfinal mot Luleå, men norrbottningarna vann den sjunde och avgörande matchen i Örnsköldsvik och höll undan." (Källa: Expressen 2013). https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/ett-lag-har-aldrig-vant-0-3-underlage-till-seger/

Visst är artikeln ovan mycket gammal men fakta är att inget lag än idag har vänt matchserien och vunnit en fjärde match. Några har kommenterat mitt blogginlägg där de har skrivit att mirakel har inträffat förut så varför ska det inte kunna inträffa igen. Miraklet däremot har inte berört att vända en matchserie. Men om det är så att Färjestad vänder matchserien och vinner, då lovar att erkänna det för mina läsare. Då lovar jag att skriva att jag hade fel och de som trodde på att Färjestad kunde göra det hade rätt. Däremot kan jag poängtera att jag skriver både positiva och negativa saker i bloggen.

Jag försöker alltid att hålla en god balans där jag blandar både negativt med positivt. Att jag skrev Tack för säsongen det är just den känslan jag har då jag såg matcherna. Jag förstod att det inte kommer att bli någon semifinal för Färjestad i år. Sedan kan du som läsare tycka det är rätt eller fel. Det har du som läsare givetvis rätt att tycka. Däremot är fakta att Skellefteå spelar för bra för Färjestad. FBK har flera saker att arbeta på, ett av de stora anledningarna till att det går troll i maskineriet är mycket slarv och om Färjestad ska börja vinna matcher måste de rycka upp sig så mycket att de inte slarvar alls. Sanolikheten för att det ska ske är mycket liten. Dessutom verkar det som om någon slutspelsbubbla tycktes inte Färjestad ha kommit till tyvärr. Så det är bara att inse att så är det och se fram emot nästa säsong.

Jag tycker att Färjestad ska ha en eloge för det som de har lyckats med, det är inte ett misslyckande med en ny organisation att inte komma närmare guldet än så här. Det är inte lätt att lyckas med ett nytt spelsystem samtidigt med nya ledare, ny sportchef och allting med vad det innebär. Tycker Färjestad ska sträcka på sig och så också fansen för den uppslutning som Färjestad har fått genom säsongen är riktigt fantastisk!
 
Tack för ordet.
 
 
I hela blogginlägget (som bygger på mina reflektioner endast)