Färjestad besegrade Brynäs

 Färjestad med Michael Lindqvist i spetsen såg till att plocka två poäng i Gävle. Färjestad inledde mycket dåligt, till och med Nygård gav den analysen och han var verkligen inte nöjd efter första perioden. Brynäs tog ledningen redan i första men Färjestad lyckades sedan kvittera två gånger om innan de sedan vann på övertid. Matchen slutade 2-3 på övertid (1-0, 1-2, 0-0, 0-1).
 
Färjestad fick en välbehövlig förstärkning efter att Alexander Johansson tvingades till ryggoperation. Michael Lindqvist återvände till laget och han lät inte vara den som väntade på möjligheterna då dessa gavs.
 
Michael Lindqvist sade själv inför matchen att han var taggad.
"Jag är taggad absolut och sedan jag var över på andra sidan så har jag även tuffat till mig lite. Fast i princip är jag nog precis samma som när jag lämnade. Jag värmde lite i morse och kände mig fit for fight. Nu gäller det att bra fokus för jag har en riktigt god känsla inför vad som komma skall."
 
Pennerborn var nöjd med att Michael Lindqvist återvände.
"Härligt att se honom igen, det är en härlig människa, god och glad, har en så enorm energi på isen med sitt spel. Det kommer att behövas att vi alla har samma energi nu när vi möter Brynäs. Det är ett taggat lag och kanske till och med ett litet annorlunda lag än då vi möttes senast. Det va något som vi lade märke till då vi scoutade dem senast."
 
 
 
 
 
 
 
Första perioden
Michael Lindqvist var den förste som avlossade det första skottet mot målet och han tog ordentligt för sig under matchen. Dock så var det Brynäs som spelade säkert och tryggt. Färjestad hamnade mycket tidigt i stora problem mot Gävlelaget och det var främst tack vare Werner som bidrog till att hålla laget kvar i matchen. Nygård hade däremot den vassaste chansen då han prickade målramen efter dryga fya minuters spel. Brynäs var däremot dem som gjorde första målet efter dryga 6 minuters spel. Niclas Danielsson prickade in 1-0 till hemmalaget och Färjestad började därefter att äta sig längre in i matchen.
 
Oron i Färjestad lägret steg dock då Johan Ryno tvingades kliva av isen med befarad benbrott av något slag i slutet av första perioden.
 
Nygård var inte alls nöjd efter de första tjugo.
"Vi är trea och tvåa på allting där ute och det håller inte. Vi startar till och med sämre nu än vad vi gjorde borta i Ängelholm. Jag vet inte varför det har blivit så här och nu måste vi steppa upp om vi ska ta tre poäng i kväll. Det är bedrövligt!"
 
Pennerborn delar Nygårds åsikt.
"Sade Nygård detta? Då var det nog det som jag sade till dem där ute. Nygård vet vad som gäller precis som resten av laget. Vi måste betala priset i kamp och särskilt här i SHL, det är det som gäller nu. Johan Ryno spelar nog i andra perioden. Han testar på nu och ser om han orkar med. Det var en obehaglig smäll han fick där ute."
 
Andra perioden
Färjestad spelade upp sig ordentligt i andra perioden och kvitterade dessutom genom Sebastian Erixon efter tre minuters spel. Sedan blev det lite hawaii hockey över det hela där chanserna fanns åt båda håll. Brynäs fick in en puck bakom Werner bara minuter senare men målet dömdes bort på grund av hög klubba. Färjestad drog senare på sig en utvisning och det skulle då inte dröja mer än en halv minut innan Brynäs tog ledningen igen. Då hade spelet pågått i andra perioden i dryga 14 minuter. Målgörare var Ludwig Nilsson. Färjestad skulle också få möjlighet att spela med en man mer på isen. Jesper Olofsson var den som snärtade till med sin bössa efter att Ryno skickat honom pucken. Målet föll med dryga en och en halv minut kvar av andra perioden.

Nu stod det lika läge inför tredje perioden.
 
Johan Ryno säger följande till Cmore:
"Det blev bra denna gång oddsen var på min sida nu. Det känns bättre i benet nu och jag hoppas vi tar tre poäng i kväll."
 
Skott: 31-27.
 
Tredje perioden
Flera chanser fanns från båda lagen men några fler mål under ordinarie speltid kom inte. 
Färjestad pressade på och i slutet av tredje tog Färjestad timeout i samband med en utvisning som drabbade Brynäs. Brynäsmålvakten höll dock ställningarna och han höll tätt.
 
Övertid
Färjestad liksom Brynäs kämpade om bonuspoängen och chanserna fanns det gott om. Efter dryga två minuters spel var det däremot Jesper Olofsson som avgjorde då han skickade ett hårt skott rakt mellan Brynäsmålvaktens benskydd och Färjestad tog nu 2 poäng i en halvfylld Brynäs arena.
 
Jesper Olofsson sade till Cmore: 
"Jag visste inte att min effektivitet har höjts så mycket. Fyra mål på två matcher? Då måste det ha blivit bättre än under min säsong i Skellefteå. Jag tycker vi har en styrka i laget och i kedjan. Fungerar bra för mig. Vi stärker varandra och passningen får jag tacka Ryno för. Det var ingen dålig passning som han skickade till mig. Nu gäller det att vi fortsätter att köra och peppa varandra inför tredje."
 
 
 
 
 
 
 
Källor: Cmore.se och www.shl.se
 
Tack för ordet.