Rydahl het då Färjestad vann

Gustav Rydahl har varit avstängd och var riktigt het på gröten då Färjestad tog emot Växjö på hemma is. Färjestad inledde lite siså där och hamnade tidigt på efterkälken. Det var dock Växjö som skulle ta ledningen bara efter dryga två minuer. Röndbjerg överlistade Svensson och Växjö fortsatte att trumma på. Det skulle dröja innan Ryno hittade rätt bakom Fasth i mål detta inträffade i slutet av första perioden. Växjö dominerade spelet under andra perioden innan Färjestad kunde vända på steken i tredje. Matchen gick till förlängning där sedan Nygård kunde näta och avgöra matchen. Tillställningen slutade 4-3 på övertid (1-1, 0-2, 2-0, 1-0).
 
 
Färjestad har fått tillbaka Gustav Rydahl inför kvällens match. Så här ser laguppställningen ut.
 
 
Michael Lindqvist sade följande till Cmore:
"Det känns helt okej för min del, kul att äntligen få spela hemma i Karlstad. AHL spelar ju en helt annan typ av hockey men jag har inte varit borta så länge så att jag har tappat något nu när jag är tillbaka. Jag har inte glömt särskilt mycket hur det är att spela inför en fullsatt arena. Vi ska göra vad vi kan för att ge hemmapubliken något att minnas och dessutom ta tre poäng."
 
Jesper Olofsson säger följande:
"Känns bara bra i kropp och knopp, det har blivit mycket bättre allterftersom, vi hade ju et litet annorlunda tänk i Skellefteå då jag lirade där. Nu har vi ett nytt system här och det tar ju lite tid att köra in sig på det. Men det har fungerat bra tycker jag. Nu tänker jag inte särskilt mycket på det utan känner mig riktigt bekväm nu med spelet och rollen."
 
Växjös laguppställning
 
Första perioden
Massivt tryck från Färjestad inledningsvis där bland annat Michael Lindqvist är ytterst nära. Växjö tar över spelet mer och mer ju längre tid som går. Redan efter dryga två minuters spel tar gästerna genom Röndbjerg ledningen. 0-1 till Växjö men laget drar på sig många utvisningar som straffar sig i längden. Totalt tre möjligheter för Färjestad att komma in i matchen. Vid det sista powerplayspelet i slutet av första perioden är det Ryno som kvitterar, ungefär fyra minuer kvar av första. Lennström river dessutom ned Röndbjerg något tidigare som renderar i en straff. Svensson däremot är med på noterna och plockar pucken.
 
Ryno är inte riktigt nöjd med matchen så långt och han säger:
"Vi borde ha gjort ett par mål på alla våra chanser, vi hade ju två ytterligare pp som vi inte gjorde mycket på. Vi borde förbättra oss till andra perioden."
 
Pennerborn: "Ett par detaljer har jag påpekat i spelet för grabbarna, särskilt det som handlar om hur vi värderar när vi ska gå eller inte gå, där tycker jag vi borde bli bättre."
 
Andra perioden
Färjestad kommer fullständigt av sig i andra perioden, Växjö spelar effektivt och smart vilket försvårar för Färjestad. Efter nio minuters spel blir Ivarsson utvisad och bara någon minut senare får även Erixon sätta sig på botbänken. Dominik Bokk utnyttjar möjligheten och prickar in 1-2 till gästerna. Bara en halv minut senare är det Joel Persson som stänker in 1-3, olyckligtvis träffar pucken Johan Ryno och ställer därmed Svensson i kassen.

I slutet av andra perioden drar Ryno på sig en utvisning som dessutom gör att han inte längre får spela klart matchen. Enligt honom själv och flera andra så var det en olycklig situation där han kolliderar med en annan spelare. Domarna dömer 5 min + game och det är färdigspelat för Johan denna match.
Färjestad klarar ändå ut situationen i andra perioden. Ytterligare en kollision inträffar mellan två spelare men det blir inga fler utvisningar.

Till och med Sam Hallam menar att Rynos utvisning inte riktigt är korrekt och han säger följande till Cmore:
"De är intelligenta spelare båda två och det jag såg så var det en olyckshändelse, har svårt att se att Ryno medvetet körde in i min spelare. "

Wikstrand är inne på samma linje: "Vad jag såg så var det en olyckshändelse, Ryno borde inte ha fått så hård bestraffning, fast jag är ju ingen domare så jag vet inte hur de tänkte där. Däremot är vi inte tillräckligt bra, vi spelar inte riktigt så bra som vi vill."
Tredje perioden
Vad som än sades i pausvilan så fick det effekt. Färjestad kommer ut som ett helt annat lag och tar kommandot. Redan efter dryga två minuter ser Oskar Steen till att reducera, det dessutom då det fortfarande är pp för Växjö. Rydahl som har varit riktigt het under hela matchen kvitterar till 3-3 efter 14 minuters spel. Matchen går mot förlängning.

Övertid
Förlängningen blir inte särskilt långvarig, Nygård snurrar upp och lirkar in slutresultatet efter dryga 30 sekunder. Färjestad tar därmed två poäng under denna tillställning.
 
Nygård säger till Cmore efter matchen: "Vi är starka med pucken och var inte särskilt nöjda med hur det såg ut under de två första perioderna. Jag tycker det är en fruktansvärd styrka att komma tillbaka så som vi har gjort idag."
 
 
 
 
 
 
 
 
Tack för ordet.
 
Källa: www.shl.se och cmore.se