Trendbrott och skön hemmavinst

Färjestad hade möjlighet att bryta den dystra trenden mot Malmö under dagen och det gjorde man också med besked. Matchen slutade 4-1 (0-0, 2-1, 2-0) där bland annat Steen, Virtanen och Linus Johansson såg till att inkassera var sina mål. En annan som kom i blåsväder både vid sidan av isen men också som målgörare var Johan Ivarsson som inkasserade sitt första mål för säsongen. Färjestad inledde dock inte lika piggt utan åt sig in i matchen främst på grund av Malmös fantastiska spel. Första perioden blev mållös men i andra kom två snabba mål från Färjestads sida och slutligen en reducering genom Markus Sylvegård. I tredje och sista perioden var det Färjestad för hela slanten där både Steen och Ivarsson stod för var sina mål.
 
Innan uppehållet stod fortfarande frågan kvar, skulle Färjestad bryta den dystra trenden mot Malmö. Det gjorde man med besked. 4-1 till Färjestad och Malmöspöket är borta.
 
Inför matchen sade Pennerborn följande:
"Trender är till för att brytas och det har jag på känn att vi kommer att göra i kväll. Vi hade förut en negativ trend mot Hv71 och där har vi lyckats, nu är det Malmös tur. Det gäller att vi har snabbt passningsspel och högt pucktempo. Malmö är intensiva och då gäller det att ligga steget före och spela vårt spel. Det finns saker som talar för oss just nu och det är att vi har en effektivitet om vi inte hade tidigare."
 
 
 
Första perioden
Malmö är det laget som ligger på mest för att ta ledningen. Intensiv period där Färjestad får svårt att reda ut situationerna. Werner däremot stoppar alla puckar och visar verkligen att han inte tänker låta Malmö vinna den här kampen. Skottstatistiken inledningsvis i perioden är 2-6 till gästerna. Varken Malmö eller Färjestad lyckas ta ledningen unde första perioden. Innan pausvila stå det 7-9 i skott till Malmö.
 
Ivarsson som är fostrad i Malmö säger följande vid pausvila: "Kul att spela så mycket, härligt att möta Malmö, jag tycker jag har växt in i spelet mer nu. Vi måste bli mer konsekventa i vårt spel och sedan göra det riktigt bra i PP då ska det går bra. Malmö är ju ett lag som sällan gör några misstag så det är en tuff match at spela absolut."
 
Pennerborn: "Helt okej första period ändå med tanke på situationen, jag vill nog att vi tar bättre vara på pp och få till längre anfall. Tidigare under säsongen var det ju så att många väntade på varandra hela tiden i laget om vem som skulle ta första klivet. Det fungerar inte rktigt så i hockeyn. Nu tar alla ansvar för sitt och då har vi lyckats få fart på sakerna."
 
Andra perioden
Malmö är inte långt borta att näta redan inledningsvis av andra perioden. Färjestad klarar sig däremot även om de är ordentligt tillbaka pressade. Efter dryga sex minuter lyckas Virtanen att överlista Nihlstorp i kassen. Direktskott och 1-0 till hemmalaget. Bara tre minuter senare är det dags igen. Denna gång är det i PP då Olsson fäller Nygård och får sätta sig i utvisningsbåset. Denna gång är det Linus Johansson som i en tilltrasslad situation trär in pucken bakom Nihlstorp. Det efter att Jesper Olofsson träffar ribban. Ryno fyller på och är heller inte långt borta med att få in pucken. Malmö är däremot det lag som i PP reducerar. Detta sker genom Sylvegård efter tio minuters spel. Färjestad har då två utespelare utvisade och flera av kommentatorerna undrar om Färjestad borde akta sig för att sätta sig i en onödig situation då det gäller pp. Ivarsson hamnar plötsligt i blickfånget då han tacklar en Malmöspelare som skadas. Han själv får sätta sig på botbänken efter fjorton minuters spel. Trots detta håller Färjestad undan och lyckas till och med att få till en forsering de sista två minuterna innan pausvila.
 
I samband med en kollision utgår Nihlstorp från matchen och Malmötränare vill ha utvisning på Linus Johansson som förnekar att han var orsaken till händelsen.
"Jag fick en slashing på klubban först sedan kom det två klubbor och jag kunde inte ta mig ut ur situationen. Hade för hög fart och körde rakt in i Nihlstorp efter att en Malmöspelare trängde på mig bakifrån. Hade ingen möjlighet att stanna eller komma undan situationen. Vid pausen så talade jag med en domare men det handlade om gråzoner och interference inte om denna situation.Jag är kanske inte riktigt ännu i landslagsform, har nog ett par snäpp till men det kommer nog. Sedan tycker jag vi spelade bra ändå och det är ju skönt med mål också, det är ju lite tufft då Malmö är lite av favoriter i denna match. Vi spelar däremot bättre än förut och vi kommer göra vad vi kan för att vinna. Däremot får vi akta oss för att jag tycker ibland att vi nästan spelar deras anfallshockey åt dem och då kan det straffa sig. Nu gäller de sista tjugo och då hoppas jag att vi tar tag i detta och plockar tre poäng."
 
Markus Svensson intervjuades också under pausen och han säger följande:
"Olyckligt med sådana där skador, särskilt då man få folk över sig. I mitt fall just nu så har jag fått en knäskada men jag är nog snart redo till att köra igen. Jag trivs bra här i Karlstad, har blivit mycket väl mottagen av både fans och ledare så jag tänker inte så mycket på den där ålderfrågan. Det är lättare att vara här där jag kan prata med andra och där jag försår vad folk säger. Var lite si så där med den varan i KHL. Jag är med här och diskuterar mycket hur spelet ska spelas framför mig, jag och Werner är aktiva helt klart. Vi pratar först ihop oss och sedan pratar vi med spelarna och ledarna."
 
Tredje perioden
Malmö försöker ligga på för att kvittera men Werner är omutlig och stoppar alla möjligheter. Efter tre minuter är det Olofsson som är ytterst nära att utöka men målet ska komma genom Ivarsson som avlossar ett skott från blå efter åtta minuters spel. Luften går ur Malmö spelarna och Färjestad dominerar perioden. Med mindre än fyra minuter kvar av perioden sätter Oskar Steen efter att ha fått en snygg passning av Ryno in den sista och avgörande pucken bakom målvakten. Färjestad stökar av perioden och Nygård är den siste att få till ett farligt läge innan matchen slutar.
 
Oskar Steen säger i intervjun: "Det känns fantastiskt i slutet, har fått i ordning på det som jag ska jobba med och fått mer istid. Så blir det en så här trevlig seger, riktigt skönt. Jag har tränat mer på den fysiska biten, och nu har jag dessutom kommit in i ett bra flyt."
 
 
 
 
 
Tillägg kan göras: Matchen mellan Skellefteå - Luleå slutade med ovanstående resultat 0-1 till gästerna, samt i matchen mellan Örebro - Brynäs så vann Brynäs med 0-1. Det gör att tabellen ser ut på följande vis.
 
Kommande matcher:
 
13 november kl. 19.00.
 
Rögle - Färjestad
Luleå - Hv71
Mora - Örebro
Timrå - Djurgården
Frölunda - Skellefteå
Malmö - Brynäs
Linköping - Växjö
 
Tack för ordet och jag önskar er alla fans en trevlig vecka.
 
Källor: www.cmore.se och www.shl.se