Tollefsen har ersatt Wallin som lagkapten

Ole-Kristian Tollefsen kommer troligtvis att fortsätta som Färjestad spelare ett bra tag till. Rikard Wallin har nämligen inte längre ett "C" på sitt bröst. Den som bär det är nämligen Tollefsen. Något som han är mycket van vid att bära då han var lagkapten i Modo och det norska landslaget. Om man frågar mig så misstänker jag att Rikard Wallin är näste man som får lämna laget till nästa säsong. Jag vet faktiskt inte men jag får en sådan känsla av att Loob nu rensar bort alla gamla spelare och ersätter med en ny generation. Frågan är bara om det är så smart att plocka bort dessa spelare egentligen. Jag har fortfarande den åsikten att Jonas Frögren och Mikael Johansson var spelare som egentligen hade behövts i Färjestad åtminstone fram till att de inte kunde göra någon nytta. Färjestad har gjort enligt mig ett par stora tabbar. Nämligen att ersätta spelare med transatlanter något som de själva också tycks ha insett. Om nu Rikard Wallin också får lämna laget måste man verkligen plocka fram spelare som verkligen stannar och som kan bli den nya generation av stjärnspelare vilket Färjestad är beroende av.

Problemet med laget är dess inställning, Loob sade för inte så länge sedan att Färjestad inte längre var ett av de stora topplagen. Bara detta visar enligt mig att man har tappat fokus. Fokuset måste korrigeras ytterligare för att man ska bli nummer ett igen. Det går inte att en ledare uttrycker sig så i en intervju. Även om han är ärlig så måste han övertyga sig själv och laget att satsa 100%. Som sportchef dessutom har Loob det ansvaret att leta upp spelare som verkligen har hjärtat på rätt ställe. Det handlar om att kanske plocka in spelare, unga och hungriga som kanske spelar i Allsvenskan som blir upplärda av de gamla och rutinerade i Färjestad. En sådan händelse har vi bland annat sett hos Patrik Lund, och Magnus Nyggren. Att bara blicka ut mot Europa är kanske lite osmart enligt min åsikt. De europeiska lagen är mycket sämre än de svenska lagen. Det ser man bland annat på European Trophy där Färjestad kommit tvåa under de två år som man har spelat. Första året så mötte man Luleå som besegrade Färjestad med 2-1. Andra året, alltså i år så förlorade man mot ett finskt lag med samma siffror. Finland och Sverige är fortfarande Europas ledande hockeyländer. Dessa två ligor är mycket bättre än de övriga i Europa. Det måste man ta hänsyn till då man pratar om hockey i Europa.

Nu kanske detta är mina tankar men jag vill fortfarande tro att de svenska ligorna så som Allsvenskan och SHL faktiskt är två av de bästa i Europa om man inte räknar med KHL då förstås.