Färjestad nära en spetsvärvning

Rasmussen, i Blackhawks organisation, en av de spelare som fansen gärna vill se i Färjestad.
Foto: Blackhawks hemsida.
 
Många har varit framme och undrat om det blir ett nyförvärv snart. Peter Jacobsson har nu gått ut i media och sagt att Färjestad är nära en ny spetsvärvning men att det är upp till spelaren hur det blir.

Någon har redan börjat hymla om Rajala och en eller annan har pratat om Dennis Rasmussen. Jag har däremot lärt mig att Peter Jacobsson brukar hitta de där okända spelarna och frågan är vilken spelare som han har i åtanke då han går ut med denna information.
 
Toni Rajala är en annan spelare som fansen gärna vill se i Karlstadlaget.

Ta till exempel Michael Lindqvist som var relativt ett okänt namn för oss fans. Peter har inte gått ut med information om vilken spelartyp som han syftar på. Är det en back? En forward? OM det är Dennis som ryktas bort från NHL så skulle detta vara en mycket bra värvning. Även Rajala är en kanonvärvning av rang. Det finns också andra spelare som inte omnämns. En av dem är Joakim Hillding som vill till Sverige. Fansen kanske skulle se honom som en mindre kvalitativ värvning men han har trots allt gjort över 40 poäng i Färjestad tidigare. Även Greg Squires har ju varit på tapeten i SHL tidigare. Jag tror nog att Peter har en bra koll, har även hört från fans att värvningen av Adolfsson inte var den bästa värvningen idag. Men kritiken är lågmäld och jag tycker mig ändå se att Johan Adolfsson kommer göra nytta i Färjestad. Hans spelartyp är att gröta och göra grovjobbet. En spelare som jag tror kan få förlängt om han bara får möjlighet att visa vad han går för. En sådan spelare behövs i dagens hockey. Fjärdekedjan har blivit en mer defensiv kedja nu när Adolfsson tagit plats där. Något som jag tror behövs. Det ska vara svårt att möta Färjestad också och inte bara handla om fart och fläkt. Det viktiga är givetvis att det finns en balans i spelet och laget. En defensiv kedja gör ett utmärkt arbete då det gäller boxplay. Hjärnskakningarna har visat åtminstone mig att farten har en baksida. Så vad händer nu? Jag tror att Peter har hittat en perfekt pusselbit till laget, en forward. Vem det däremot blir återstår att se. Vågar själv inte sia om vem eller vilken spelare det blir. Däremot hoppas jag att en back snart ansluter innan transferfönstret stänger. Det är då som laget har en tillräckligt stor bredd att de kan fortsätta på vinnarspåret. Låta spelarna rotera lite men behålla huvudkedjorna som de är. Roteringen kan ske i tredje alternativt i fjärde kedjan för att skapa istid till samtliga så att ingen får sitta på bänken för mycket.
 
Joakim Hillding ett annat hett alternativ.


Jag tror att den spelaren som kommer in kommer att bidra och förhoppningsvis handlar det inte bara om ett korttidskontrakt utan även över nästa säsong. Främst för att Asplund knappast lär spela i Färjestad nästa säsong.

En annan spelare som jag inte riktigt vet om han vill loss eller inte är Jacob De La Rose. Han har tydligtvis vad jag vet inte lyckats med särskilt många poäng denna säsong, kanske han är trött på NHL livet och behöver en nytändning? Färjestad kanske tvingades plocka fram stora plånboken för att ta hem honom och Peter verkar inte vara en sådan person som håller i pengarna om en sådan spelare kunde värvas.
 
Greg Squires är en annan och dessutom ett mycket troligt scenario. Färjestad har tidigare värvat Martin Johansson från Örebro och nu också Adolfsson. Dessa båda spelare har säkert en god koll på Greg och därmed finns en ökad möjlighet att Greg är den som kommer att presenteras inom kort.

Nu tror jag dock inte att Jacob är den spelare som är på gång in. Jag tror han testar denna säsong och sedan tar ett beslut om hur han tänker gå till väga. Däremot är Dennis Rasmussen en spelare som kan bli aktuell. En annan som sagt var är Hillding eller Squires. Men jag vågar inte i dagsläget gissa mig till vem det kan vara.

Tack för ordet.