Erik de la Rose utan kontrakt

 
 Nu står det klart att Jakobs bror Erik de la Rose som är back står utan kontrakt. problemet är att Erik inte alls har erfarenheter på samma nivå som sin bror då det gäller spel i någon större liga.

Erik har spelat i Norge och underligor men har erfarenheter från hockeyallsvenskan sedan tidigare då han spelade för Leksand. Så jag har svårt att tro att Färjestad ens skulle tänka sig plocka in honom. Däremot om man leker med tanken så kan han faktiskt vara en spelare som kan komma igång i Färjestad. Om nu laget ger honom de förutsättningar. Tänk er bara tanken att bröderna de la Rose spelar i Färjestad. Peter jakobsson har ju en unik förmåga att hitta de där spelarna som inte riktigt uppmärksammas. Vem vet om inte Erik kan ta just de där kliven?

Några skulle säkert säga att detta vore en spelare som inte platsar och allt annat liknande. Där kan jag nog hålla med er om. Så var det det även med spelare som Westin där jag såg höjda ögonbryn på fansen och detsamma gällde även Gustav Rydahl. Men frågan är om inte denna rightskytt faktiskt kan vara en spelare som Peter Jakobsson kanske kan tycka skulle passa in som back. Han ansåg ju till exempel att Kinnvall var en intressant spelare. Kinnvall var ytterst nära att hamna i Färjestad dock kan jag säga att han hade inte lika mycket att komma med som Erik de la Rose. Erik förresten är 24 år gammal och har spelat i norska Storhamar. Där han första säsongen gjorde 46 poäng och sedan har han gjort ytterligare 47 poäng på de två säsongerna efter detta. Vi vet ju att Peter Jakobsson kan tänkas plocka in spelare från Hockeyallsvenskan och jag vet också att Kinnvall var aktuell för Färjestad. Att Erik nu står utan kontrakt och om Färjestad (rent spekulativt) kunde plocka in honom som den sista backen kanske kan vara ett sätt att locka Jakob de la Rose att krita på för Färjestad bk. Dessutom lär knappast Erik de la Rose vara särskilt dyr något som alltså kan ge förutsättningar till att lägga pengarna på en spelare som Jakob de la Rose eller en grym målvakt.

Nu säger jag inte att detta är något att hänga upp i granen. Jag har svårt själv att tro att Jakobsson plockar in honom till Färjestad. Men om nu de båda bröderna skulle ha en möjlighet att återförenas i Färjestad så kanske det faktiskt kunde göra Jakob mer intresserad av att skriva på. Fakta är att Jakob är mer rutinerad spelare men att ge Erik en möjlighet kanske också kunde utveckla honom ordentligt. Återingen jag säger inte att Erik kan vara en lämplig spelare men vi vet ju faktiskt inte alls hur Peter tänker i detta läge. Jag såg bara att Erik står utan kontrakt och tänkte först att detta kunde kanske vara något. Givetvis kan vi ju tro att det kommer en mer rutinerad spelare till Färjestad. 

Tack för ordet