Grattis Timrå ik

 
Karlskrona förlorade den avgörande hemma matchen mot Timrå ik med 0-2 och därmed är uttåget ett faktum. Karlskrona som säkert får svårt att göra en comeback särskilt då laget har dragits med stora ekonomiska bekymmer får det inte lättare nu när de hamnar i Hockeyallsvenskan. Däremot är det ett lyft för Timrå som nu nästa säsong tar klivet in i finrummet SHL.

Kan tänka mig lite ändå att spelare som Jens Westin och Sebastian Erixon är lite extra glada för Timrås skull. Både Westin och Erixon har anknytningar till klubben sedan ganska lång tid tillbaka. Sebbes modersklubb är just Timrå och Westin var ju den spelare som Färjestad plockade in från just Timrå ik där också hans bror spelar för närvarande.

Karlskrona som jag var inne på tidigare har hamnat i ett läge där allting låste sig utom spelet. Några mål kunde inte laget få till och de blev faktiskt nollade av just Timrå ik som dessutom vände serien till sin fördel. Timrå låg tidigare under med 3-1 i matcher men på tre matcher kunde de ro hem kontraktet och spelar alltså i högsta ligan nästa säsong.

Jag kände faktiskt på mig detta på något vis. Särskilt efter vinsten som innebar 3-2 i matchserien. Jag tänkte, jäklar, laget har ju en chans i alla fall. Nu står de alltså där och har lyckats!

Vad händer nu med Karlskrona? Med tanke på deras ekonomiska läge och hur många spelare som försvinner till nästa säsong lär det inte vara särskilt svårt att förstå att det är en mycket svår situation för Karlskrona och dess ledning. En ledning som varit i blåsväder under hela säsongen.
 
Det första som inträffade var att Sportchefen Patric Larsson hamnade i en fylleskandal på en sponsorresa men det var det minsta bekymret för klubben. Ekonomiska problem bidrog till att pensionsersättningarna frystes inne och för vissa spelare har detta fortfarande inte blivit löst. Sedan kom de interna stridigheterna som fick högsta chefen att bestämma sig för att avgå. Ni kanske minns den artikeln om Charlotte Gustavssons avgång i media?
Ett annat gissel som bidrog till att det inte blev bättre var att publiksiffran verkligen har hamnat på botten under hela säsongen. Publiken har helt enkelt svikit och det märktes även under kvällens match då flera vanliga sittplatser för egentligen hemma fans okuperades av Timråfansen.

Det blev inte heller bättre för KHK då de ingick ett samarbete med NordicBet där föräldrar till mindreåriga fans först uppmanades att spela för 100 kronor för att få en plats på bussen till de olika resorna för att få igång antalet besökare och stödet för klubben.

Något senare hoppade trotjänaren Tobbe Karlsson av under säsongen och då försvann också den charm som tidigare funnits i klubben.  Sedan tror jag också att de flesta är eniga med mig då vi kan konstatera att KHK har spelat en av de tråkigaste hockeyn på flera år och i hela SHL. Något som inte precis får fansen att strömma till i arenan.

För många kanske KHK´s uttåg från SHL var en tung katastrof men jag tänker samtidigt att Timrå var värd denna möjlighet. Särskilt då de spelade en ganska fartfylld hockey och många unga hungriga talanger kämpade stenhårt mot ett jobbigt SHL lag.
 
Min personliga åsikt är att Timrå var mer värda möjligheten att spela i SHL än Karlskrona som har varit vid flera tillfällen nära att åka ut.
 
Ove Molin var påtagligt ledsen efter förlusten och uttåget. Han kommenterar själv hur han kände det men var mycket fåordig:
"Tomheten är otroligt påtaglig." Sade han sammanbitet.
Fakta är att Karlskrona nu kan tappa mer än halva laget på kort sikt. De få som kanske väljer att stanna kvar är dem som känner sig hemma i laget och som vill hjälpa det att få nytt SHL kontrakt. Samtliga kontrakt kommer att omförhandlas utefter nya mått något som bidrar till att spelare som Marcus Paulsson, mf.l. inte alls kommer att tjäna lika mycket. Dessutom förväntas flera av de tongivande spelarna lämna klubben.
 
I samma veva tänkte jag på en spelare faktiskt, Konstantin Komarek... en spelare från Österrike och som dessutom kan spela i olika formationer som forward... hade han varit något? Totalt 27 poäng har forwarden skrapat ihop under säsongen. Fast jag vet inte, Färjestad har ett så intressant lag på papperet och flera spelare som kommer att överraska oss som fans tror jag är på ingång. Antagligen kan vi räkna med att Komarek spelar i SHL nästa säsong. Kanske till och med i Timrå?

Murphy lär gå i pension för Karlskrona, han är 40 år gammal så jag misstänker att han gjort sin sista match i sin karriär, det lär om inte annat bli svårt för honom att hitta en klubb till nästa säsong. Rent poängmässigt så ser man att han har sjunkit i prestation så den spelaren lär vi nog inte se i SHL till nästa säsong, i alla fall inte vad jag tror.
 
Modo sägs vara ute efter Aronsson i KHK och jag tror det blir ett faktum för spelaren.
Danielsson ryktas till Leksand och David Printz lär nog också gå i pension.

Några spelare lär hitta nya lag i SHL att spela för medan andra kommer att spela i Hockeyallsvenskan till nästa säsong. Frågan är vad som händer med Mollin, kommer han att få fortsatt förtroende? Jag tror inte det. Någonstans inom mig så får jag en känsla av att Ove inser det själv han också. Han kommer att tvingas se sig om efter en annan klubb då Karlskrona kommer att söka efter syndabockar och det blir nog naturligt att hänga ut Ove i detta sammanhang. Det är givetvis trist men mitt i allting kommer det positiva...

Dahlén får fira och hjälpa sitt lag upp till SHL. Timrå ett stort grattis säger jag till er. Detta är ni värda absolut.
"För föreningen och killarna är det här fantastiskt stort. Även för mig. Det är det här som man håller på med för. Jag sa till min agent att jag jobbar 20 procent (med Timrå) nu, men att jag kanske får gå upp till 25 procent nu när vi spelar i SHL. Jag vet inte riktigt om det går att kombinera. Nu blir det hemresa. Imorgon (lördag) ska vi ha en avslutning med middag och grejer. Men nu blir det några öl och så ska vi ha det mysigt ett tag." Säger Kent Norberg till media. 

Tränaren Fredrik Andersson i Timrå är märkbart lättad och glad efter segern och han säger till shl följande:
"Det är helt fantastisk! En av de bästa dagarna i mitt liv! Som de offrar sig idag i förvarsspel och målvaktsspel. Jag vet inte vad jag ska säga, jag finner inga ord!"

Ja, jag säger bara grattis till Timrå som nu får efter tio år spela i SHL igen.
 
Tack för ordet.