Linus Perssons agent tryckte på

 
Färjestads sportchef Peter Jakobsson poängterade under en intervju att agenten till Linus Persson krävde av Peter att få information kring Linus fortsättning i Färjestad. Peter försökte vid detta tillfälle få agenten att inse att han inte kunde ge information kring detta.

Nu kommer det fram att Linus Perssons agent var problemet och att Peter till slut berättade för agenten följande:
"Tyvärr, till slut var jag tvungen att säga som det var, jag sade helt enkelt att i sådana fall får vi meddela att vi inte är intresserade av att förlänga med Linus."

Med andra ord så var det alltså agenten och Linus som krävde svar tidigt och Peter tvingades helt enkelt meddela det tråkiga. Han säger däremot följande till VF hockey:
"Jag måste också vara hård tyvärr och säga att spelarna är vuxna människor, de vet vad som gäller och det är tråkigt att Linus Persson väljer att gå ut så i media. Lite trist kan jag tycka."

Färjestad var mycket nära att värva Timrås Dahlén, men då det gick så bra med Timrå så var det bara att acceptera att Timrås Jonathan Dahlén blev klar men att det var nära erkänner Jakobsson.
"Så är det, annars hade jag inte gått ut och sagt att vi skulle presentera en spelare så mitt under säsongen. Det är något som jag har fått lära mig nu att inte göra om." Han erkänner också att mejlboxen gick varm i samband med detta.

Färjestad var också ytterst nära att värva en forward. Jag tog själv kontakt med Peter Jakobsson och diskuterade med honom i samband med namnet. Jag hade hört ryktas att Juhamatti Aaltonen inte skulle få vara kvar i Rögle bk och tog ett snack med Peter Jakobsson om detta. Peter var då intresserad men sedan hörde jag inte något mer kring detta.

Nu idag fick jag beskedet och bekräftelsen att Peter hade varit i kontakt med Rögle och att båda klubbarna kom överrens. Peter fick något senare besked innan papperna skulle skrivas på att av skatteskäl så var Aaltonen tvungen att vara bosatt i Norge och leva där för att sedan åka in till Karlstad och spela för klubben.
"Det tog åtta minuter sedan var affären avslutad och vi beslöt oss för att inte plocka in Aaltonen. Det hade varit jobbigt för både Aaltonen och oss att ha honom bosatt i Norge." Berättar Peter Jakobsson.

När det gäller den sista pusselbiten på forwardssidan så berättar Peter att de inte alls har någon större brådska med letandet.
"Det vi prioriterar just nu är en målvakt och en högerskjutande back. Vi hade Kinnwall på kroken och mycket tydde på att han skulle kunna bli aktuell. Däremot då Timrå gick upp beslutade han att han hade en önskan om att förhandla med Timrå om en eventuell fortsättning. Vi ser därför inte det är särskilt troligt att han ansluter till Färjestad." Säger Peter Jakobsson.

Då det gäller målvaktsfrågan så bekräftar han att Alexander Salák är ett av de namn som de försöker värva men han säger också följande:

"Vi söker efter en spetsmålvakt, det är inte egentligen viktigt vad han heter. Werner är en riktigt bra, vass målvakt och han kommer att prestera riktigt bra, det är jag övertygad om. Sedan behöver han ett radarpartner, så är det, men det viktiga är inte vad han heter eller varifrån han kommer ifrån utan han ska vara pålitlig. Jag kan däremot säga att det lär nog inte bli en svensk målvakt från NHL eller AHL som i sådana fall ansluter. Där har vi några namn cirka 6-8 som vi tittar på extra. Några från Finland, några från Tjeckien och några från KHL. Det ska vara en spetsmålvakt helt enkelt som ger oss ett övertag. Vissa namn tror jag inte ens fansen känner till." Säger Peter filosofiskt.

Han är samtidigt riktigt glad över Nygårds val att stanna kvar i klubben.
"Det är en av SHLs bästa spelare. Han har alltid varit en sådan typ av person som tänker noga igenom sina beslut och tar aldrig förhastade beslut. Det är vi mycket glada för."

Peter fortsätter och säger att Virtanen kommer troligtvis att kunna presenteras inom ett par veckor men vill helst inte säga något om när eftersom han har lärt sig detta från förut.

"Jag vill inte göra en Jonathan Dahlén igen, men det enda som kan och som jag tror kommer att hindra att han skriver på är om det kommer en storklubb från KHL och vill ha honom. Där kan vi inte göra så mycket."

Peter gör det också klart att det är femtio procents risk att Grundel inte spelar i Färjestad kommande säsong.
"Jättetråkigt för oss men inte minst för honom själv. Vi hade gärna velat ha honom i spelbart skick redan nu och under slutspelet."

När det gäller en forward så berättar Peter att han kommer att agera om någon kommer och visar sitt intresse. Det de söker efter för närvarande är just en center som även kan spela ytter.

Jag får här en underlig känsla av att Jakob de la Rose mycket väl är en sådan spelare som kan ansluta. Jakob är just en center men också ytter. Något som mycket väl kan passa in i Peters beskrivning.

Han berättar också att både Ellis och Hudacek gjorde honom förbannad under säsongen då de tog till sådana onödiga tilltag som de gjorde. Hudaceks tilltag var avgörande för Färjestads beslut det erkände Peter med en besviken röst.
"Hade Hudacek inte gjort det där så hade vi nog valt att behålla honom. Sedan då det gäller Morgan Ellis så visste vi att han inte var en sådan typ av spelare. Han förvånade oss och Skellefteå med sitt tilltag. Jag tror till och med att han förvånade sig själv. Han var riktigt ledsen efteråt även om inte media fick reda på det. Han nästan grät över att han hade gjort fel. Däremot så var det så att vi kände att Ellis inte riktigt var den spelare som vi behövde för kommande säsong och därför så var det riktigt tråkigt att tvingas uppleva ett sådant avslut från hans sida. Jag hoppas att han hamnar i en bra miljö och klubb även om jag tror att det inte blir i SHL och Sverige." Säger Peter allvarligt.
 
När det gäller Michael Lindqvist så räknar alltså inte Peter med honom inför kommande säsong.
"Nej han har gjort det för bra hos oss, jag är glad och stolt över honom. Jag tycker Michael ska ha en eloge för det han har gjort för oss. Han var skadad och kom tillbaka och som han gjorde det. Helt otroligt. En sådan spelare finns det inte mycket av. han gör allting riktigt bra även utanför isen."
Peter tillägger på ett skämtsamt sätt:
"Jag sade honom inför säsongen att om han gör fler än trettio två mål under säsongen så får han stanna kvar. Annars får han gå... nu gick det ju bra ändå även om han inte gjorde så många mål."

Peter erkänner att han kanske har varit för öppen under inledningen av säsongen och att han får ta med detta på lärandets konto. 
"Så är det, jag har varit för öppen, jag tycker om att vara öppen och ärlig. Det är viktigt för mig att säga hur landet ligger och det kan vara ett litet problem. Jag tycker egentligen inte om att svara få ordigt till både media och fans. Det är inte egentligen jag."

Han tycker samtidigt att SHL lagen har varit för dåliga att sålla på Hockeyallsvenskans sida när det gäller bra spelare.
"De vågar inte chansa riktigt men jag har lärt mig att det är många unga spelare där som gärna vill ta för sig. Många gånger så kanske de behöver ett eller två år på sig och det tycker jag är bara bra. Några kanske kommer upp till SHL en kortare tid för att testa på grejorna och så men så går de tillbaka till allsvenskan igen. Det är nog bra för deras utveckling. Sedan gör en spelare mer mål i Hockeyallsvenskan så kan vi ju mer eller mindre räkna med att de gör en hel del poäng i SHL också. Så är det ju."
 
Tack för ordet.