Julledighet efter förlust

Färjestad började ganska tamt i första perioden där Hv71 var de som tog komandot. Däremot var det nyförvärvet Reichenberg som såg till att ge Färjestad ledningen efter dryga 7 minuters spel. Hv71 kvitterade och detta visade sig vara melodin i Kinnarps arena. Inledningen i andra perioden var det hemmalaget som tog ledningen men Färjestad kvitterade. I tredje var det inte långt borta från att detta skulle upprepas på nytt. Hv71 tog ledningen igen Färjestad kvitterade och sedan gjorde Hv71 mål på nytt men Färjestads mål dömdes bort då de i slutet hade plockat målvakten och låg på för ännu en kvittering. Matchen slutade med förlust och en julledighet väntar Färjestad. Matchen slutade 4-3 till Hv71 (1-1, 1-1, 2-1).
 
Reichenberg kommer att bli mycket nyttig för Färjestad helt klart, han visade under andra matchen att han var en inressant spelare som verkligen bidrog på isen. Min åsikt i denna match var att han var ruggigt bra och kommer att få förlängt, var så säkra på det.
 
"De har nog finslipat sitt lag efter tränarskiftet, vi måste därför spela vårt spel och jag tror vi får det tufft i Jönköping. De kommer att göra det svårt för oss så det gäller att vi inte faller så som vi gjorde inledningsvis mot Örebro." Mikael Wikstrands kommentar till Cmore.
 
Pennerborn höll med och han tillade: "Örebro är ett bra lag och vi hade svårt även om vi lyckades vända till seger. Vi skapade en bra energi och det är något som vi tar med oss därifrån. Nu väntar Hv71 och jag tror vi kommer att få ett slitande lag som verkligen gör allt för att vinna ikväll. Det vi måste göra i kväll är att betala priset för att vinna, det är viktiga poäng som det handlar om, vi kommer att göra vad vi kan för att ta med oss poäng från denna match."
 
Färjestad lyckades däremot inte ta en sjunde rak seger innan juluppehållet. Istället var det Hv71 som gick segrande ut ur en jämn batalj. Ryno var märkbart besviken efter 60 spelade minuter.
"Vi kommer lite på efterkälken långa stunder i matchen och får jobba onödigt hårt för att ta oss in i matchen. Vi var nära att få med oss poäng idag också. Det ska bli skönt att fira jul, men jag hade gärna gjort det med en vinst i bagaget." Säger han till Cmore.
 
 
 
 
Första perioden
Färjestad var lite avslaget inledningsvis men det ändrade på sig då Reichenberg såg till att ge sina lagkamrater en fin gåva. 0-1 efter 6 minuters spel. Reichenbergs första mål kan därmed noteras.
Färjestad ryckte upp sig något under första perioden men Hv71 slogs med näbbar och klor för att kvittera. Målet kom också efter att Färjestad hamnat i utvisningbåset två gånger om. Denna gång var det Joakim Andersson som med bara minuter kvar av första perioden skickade in pucken bakom Werner.
 
Värt att notera var att både Martin Johansson och Hv71:s Brännström var båda ytterst nära att öppna målprotokollet men målvakterna gjorde riktigt bra ifrån sig från båda sidor.
Reichenberg säger följande efter en spelad period:
"Kul att den gick in, jag fyllde egentligen bara på, kul att det blev mål i min andra match som jag spelade. Jag har ju alltid önskat att jag fick en bra start i mitt nya lag och det var kul att det blev så. Att målet kom så tidigt menar jag. I Norge är jag en offensiv spelare så det är väll vad jag skulle säga om mig själv att jag är. Svårt däremot att placera mig någonstans i denna liga, allt går fort där ute även om hockey är hockey oavsett var man spelar. Det finns en hel del skickliga spelare i Sverige och de försöker alltid vårda pucken och göra smarta val på isen. Jag ska försöka vara en offensiv spelare i Färjestad i alla fall. De ringde mig i lördags och på söndagen gick flyttlasset till Karlstad så det gick fort där med.
Jag har följt hockeyn sedan jag var liten och då främst Färjestad, det har alltid varit min dröm att spela med Färjestad. Det finns en hel del norska fans som följer laget. Färjestad ligger ju så nära gränsen till Norge så det är inte konstigt. Många norska fans som håller på Färjestad. Vi gjorde en bra första period nu och vi kommer att göra en bättre andra och tredje period det är jag övertygad om. Så då gäller det att bara gnugga på och fortsätta spela vårt spel."
 
(Skärmdump Cmore.se) Alexander Reichenberg efter sitt första mål i Färjestad och SHL.
 
 
Andra perioden
Det tar endast ju minuter innan Hv71 genom Nils Andersson ser till att ge hemmalaget ledningen. Färjestad hamnar hela tiden på efterkälken och det tar nästan hela perioden innan Färjestad genom Michael Lindqvist lyckas överlista Gunnarsson i Hv71 kassen. Då återstår det endast 6 sekunder kvar av perioden. Med andra ord står det 2-2 inför tredje och sista perioden. Jens Westin skickar in en lös puck från blå som Michael Lindqvist styr in bakom Gunnarsson.
 
"Det var inte det vassaste skotten men kul att den gick in. Hade däremot ingen aning om att det endast var 6 sekunder kvar av perioden. Viktigt var målet ändå måste jag säga, det ger oss energi inför tredje perioden. Vi måste få stopp på deras fart i vår zon. Då vi är i deras så spelar vi riktigt bra ändå."
Sade Jens Westin till Cmore.
 
Pennerborn är inte riktigt nöjd inför tredje perioden.
"Helt okej första period men i andra blir för stillastående, vi tog onödiga utvisningar och det utnyttjade Hv71. Vi släpper för mycket på viktiga smådetaljer och det måste vi rätta till med. Vi ser ju hur lite detaljer som krävs för att det ska bli mål, lite trafik framför kassen och 2-2. Så det måste vi fortsätta med nu i tredje. Jag har sagt till grabbarna att kräma ut det sista nu i tredje, spelar ingen roll om det blir övertid, straffar eller vad det blir, vi ska göra vad vi kan för att plocka poäng och det är precis det som vi tänker göra nu i tredje."
 
Tredje perioden
Endast fyra minuter tar det innan 3-2 är ett faktum, denna gång är det Anton Bengtsson som överlistar Werner i kassen. Färjestad börjar röra på sig än mer för att få till ytterligare en kvittering, dryga tre minuter senare smäller det bakom Gunnarsson. Joakim Nygård har kvitterat till 3-3. Längre än så kom inte Färjestad för då det återstå mindre än fyra minuter kvar ser Alexander Ytterell till att sätta punkt på målproduktionen. Färjestad plockade målvakten med mindre än två minuter kvar och fick också in en puck bakom Gunnarsson. Däremot dömdes målet bort och Johan Ryno som annars hade kunnat bli en hjälte för Färjestad fick konstatera at han inte hamnade i målprotokollet denna gång. Gunnarsson storspelade och därmed var Färjestad första förlust på över sex matcher ett faktum.
 
 
 
 
 
 
 
 
 Tack för ordet.
 
Källor: cmore och shl.se