Färjestad vann kaffeduellen

Färjestad drog den stickan i kaffeduellen mot Brynäs. Färjestad besegrade Brynäs med hela 5-1 (0-1,1-3,0-1) där bland annat Linus Johansson visade sig vara en riktig måltjuv med sina två mål och passning.
 
Pennerborn såg riktigt fram emot matchen och det visade sig skulle också bli en riktigt målshow från Färjestads sida.
"Det är ju så att tre är borta och juniorerna spelar ikväll mot ett annat lag så förändringen vilket vi har gjort så får Ilari Melart spela som forward ikväll. Fast han sade då när jag berättade för honom detta att han been there before." Berättar Pennerborn med ett skratt.
Robin Press är också en spelare som glatt tar på sig skridskorna under kvällen. Han har verkligen tagit för sig under träningsmatcherna. Han säger följande till Cmore: "Jag har lärt mig fokusera något som jag hade svårt för tidigare. Nu gäller det att jag gör det jag kan och inte ändrar på något, inte för att jag har gjort det heller tidigare. Jag har bara byggt och förvaltat mitt arbete. Skön att få komma rätt och igång med hockeyn igen. Bara bygga på det som jag har lagt grunden till."

Färjestad ställer upp med föjlande lag där Melart går in som forward i fjärdeormationen.
 
 
Ny målvakt i Brynäs vi namn Tomi Karhunen.

 
 
 
Första perioden
Färjestad greppar tag i matchen både genom Wikstrand men också Westin. Wikstrand skickar ett rappt skott.
Brynäs får lite chanser under perioden och en av dem var det ytterst nära att det blev mål, Norin som misslyckas. Både Oscar Steen och Ottosson får möjligheter men skotten går inte riktigt fram. En hel del utvisnignar inte minst för Brynäs. Efter dryga tio minuter så smäller det och det är Erixon som gör målet. Viksten är mycket nära att göra mål då han bryter sig fram mellan Brynäs backar men han plockas bort i skott ögonblicket.
 
Då det återstår åtta minuter kvar har Ryno chansen två gånger om. Färjestad går till pausvila med 1-0 i bagaget. Skottstatistiken: 10-4 i skott för Färjestad.

Erixon berättar i pausvilan följande: Bra första period från vår sida, helt godkänt. Det märks nog att vi har tränat en hel del och att vi har några matcher i benen. Vi håller i pucken mer än Brynäs. Kul också att få göra mål, nu ska vi se vart det hela tar vägen."

Andra perioden.
Robin Press ser tyvärr till från början att det blir icing någon minut in på andra perioden. Ilari Melart är ytterst nära efter tre minuters spel. Brynäs har kommit upp sig en hel del nu inledningsvis av andra perioden men Adam Werner är med på noterna. Färjestad lyckas överlista Brynäs efter dryga sju minuters spel. 2-0 genom Wikstrand. Brynäs drabbas av två utvisningar på raken och då ser Färjestad till att utöka ytterligare. 3-0 genom Linus Johansson efter nio minuters spel och bara sekunder senare smäller det till igen och denna gång är det Virtanen som prickskjuter in 4-0.

Brynäs reducerar i slutet av andra perioden genom Nicklas Danielsson till 1-4. Perioden slutar med Brynäs press mot Werner som ändå står pall för trycket.
 
Tredje perioden
Redan inledningsvis av sista perioden är det Martin Johansson som är nära att utöka. Nygård testar dessutom också något senare. Perioden blir bara tre minuter gammal då Nilsson åker ut och han får sällskap av Ersson och då är det 5-3 igenom med spelet. Färjestad ligger på och Linus Johansson styr in det slutliga resultatet 1-5 bakom en uppgiven Brynäsmålvakt. Inga andra mål faller i matchen och det trots att Brynäs ligger på stundtals. Färjestad vinner rättvist med 5-1.
 
Nästa match spelas på Torsdag mot Linköping kl. 19.00.
 
 
Skott: 17-28 (4-10, 5-11, 8-7)
Utvisn.: BIF: 8x2 min. FBK: 6x2 min.
Publik: 1.107 (spelades i Nobelhhallen, Karlskoga)
 
Tack för ordet!