Viksten klar för Färjestad

Färjestad presenterar nästa spelare under förmiddagen, denna gång är det Daniel Viksten som ansluter. En pålitlig poängspelare är klar för Färjestad med andra ord, Daniel Viksten, de senaste fyra säsongerna i Örebro, har skrivit på för klubben.

Daniel tackade nej till Örebro för ett par veckor sedan som jag också nämnde i min blogg för en tid sedan. Martin Johansson känner honom väl och har också varit den som Peter vänt sig till då det gäller att få information om spelaren.

Kontraktet är på två raka år och Viksten själv ser fram emot spel i Färjestad. En intressant detalj är att Mikael Wikstrand och Viksten känner varandra i från Mora perioden något som också har spelat en stor roll för Daniel Viksten som valde att flytta till Färjestad.

"Det ska bli jätteskoj. Färjestad är en storklubb, en anrik förening med många supportrar så det ska bara bli kul att få komma och spela i Löfbergs Arena."
Viksten erkänner att han fick en hel del information om Färjestad då han pratade med Martin Johansson och Wikstrand.
"Ska bli jättekul att få hänga med de där igen. Jag har pratat med båda killarna under tiden här och fått ett hum om hur det är i Färjestad. De har bara gott att säga så det känns inspirerande."

Vikstens familj har lite koppling till Karlstad något som han gärna berättar om.
"Min morfar var från Slottsbron där han också spelade bandy. Han är tyvärr inte med oss längre, men jag kan tänka mig att han hade varit glad över det här."

Jakobsson är övertygad om att Daniel Viksten kommer att komma väl till rätta i Färjestad, han har förutom kontakter med ett par vänner i klubben även hastigheten och målsinnet.
"Vi tror att Daniels sätt att spela hockey kommer att passa väldigt bra in hos oss. Han är snabb, han har ett gott målsinne och jag tror att han kommer att växa hos oss." Säger Peter Jakobsson.

Viksten är inne på samma linje som Peter.
"Jag tror att det spel som Färjestad vill spela passar mig bra. Jag har farten och ska väl också kunna peta in en och annan puck. Än är det inte för sent att utvecklas."

Då laget träffas i slutet av april kommer Viksten att finnas på plats.
Visten har dessutom spelat i Tre Kronor-meriterade sedan tidigare och har presenterat Örebro de senaste fyra säsongerna. Han stod för 37 poäng på 49 matcher under 2015/2016, däremot förstördes säsongen efter en hel del på grund av en skada. Under säsongen som varit blev det 22 poäng på 50 matcher.

Så här ser Färjestads trupp ut:

M1: Adam Werner
M2:

B1: Sebastian Erixon
B2: Jens Westin
B3: Anton Grundel (? Hjärnskakning)
B4: Mikael Wikstrand
B5: Ilari Melart
B6: Johan Ivarsson
B7: Theodor Lennström
B8:

F1: Alexander Johansson
F2: Johan Ryno
F3: Martin Johansson
F4: Per Åslund
F5: Marcus Nilsson
F6: Christoffer Törngren
F7: Oskar Steen
F8: Joakim Nygård (? kan gå till NHL)
F9: Fabian Zetterlund
F10: Michael Lindqvist (Lär gå till NHL)
F11: Axel Ottosson NY!
F12: Daniel Viksten NY!
F13
F14
F15

Källa. expressen, mrmadhawk och färjestads hemsida