Peter Jakobsson i intervju

I pausvilan mellan första och andra perioden fick Cmore möjlighet att intervjua Peter Jakobsson. Här är ett utkast på vad som sades.

Wikegård: "Hur tycker du att säsongen har varit för Färjestad?"
Peter: "Vi började bra mot Hv71, tyvärr tappade vi allt och det fina arbetet som vi hade inledningsvis. Det är lite så som det brukar bli någon gång för alla lag även om vi tappade det inledningsvis istället. Kanske var detta övermod eller att vi intalade oss att det skulle bli bra bara om någon annan gjorde arbetet, åtminstone upplever jag det så. Vi hade ett bra surr innan Linköpingsmatchen och kände att vi fick ut tankarna då, det verkar som om det hade en positiv effekt, vi vann ju ändå mot Linköping med 3-0. Efter det tycker jag och upplever jag att vi har haft ett bra go i laget, vi har fått tillbaka vår arbetskapacitet i laget. Trots detta har tyvärr poängen uteblivit. Så får vi bara igång målskyttet så som vi fick det mot Örebro så kan jag tro att det blir en bra säsong för vår del."

Lena: "Beror det på någon form av övertro på er själva eftersom det blev som det blev? Jag menar att ni var favorittippade och så?"
Peter: "Det klart att det kan ha inverkat absolut, vi gjorde en ganska upp och ned resa under försäsongen och det klart att vi då kände en viss press på oss men så upplever jag nog ändå att alla lag känner det inför en säsong. Fast vi kan ju kanske ha pressat oss själva lite för mycket. Fast det är ju skönt om vår kris kom redan inledningsvis på säsongen eftersom alla lag hamnar nog i en sådan dipp förr eller senare."

Petter: "Hur upplever du nu det hela verkar vara ni är ju ganska nya i ert lagbygge hur tycker ni att ni klarar krisen?"
Peter: Nu har det ju börjat kugga särskilt den senaste veckan. Jag upplever det som om att vi inte ska sluta nu och vara nöjda med det vi har gjort utan försöka utveckla allting hela tiden, säsongen har ju faktiskt precis bara börjat och det finns mycket kvar att hämta fortfarande. Så jag tror det kan bli en spännande säsong för vår del. Sedan kan jag tycka att det var skönt att inte krisen kom senare än vad den har gjort. Vi upplevde ju en mindre kris även förra säsongen så vi är nog inte helt ovana vid att hantera en sådan för tillfället. Sedan kan jag säga att jag är trygg med organisationen, vi hjälps åt på ett fantastiskt sätt."

Wikegård: "För en tid sade du till mig att ni har bättre träning, vad menar du med det?"
Peter: Bättre träning? Nja jag kanske inte menade det så, snarare med att vi har skapat en induviduell träning för varje spelare och utvecklat den, inte lika mycket fysisk träning under den senaste tiden mer psykiskt skulle jag säga.

Wikegård: "Vem har ansvaret för detta? Är det du eller någon annan?"
Peter: "Jag har givetvis huvudansvaret men samtidigt har jag lagt ansvaret på våra fystränare och medicinska team. Det vore ju idiotiskt om det låg på någon som inte har koll menar jag."

Lena: "Peter, det har ju diskuterats en hel del angående Alexander Johansson och varför han inte längre är kapten, vem beslutade att han inte längre skulle få vara lagkapten egentligen?"
Peter: "Det var ett ömsesidigt beslut som flera kom fram till, Alexander och vi själva diskuterade det och bestämde detta gemensamt."
Wikegård: "Men vem av er tog första steget i den riktningen? Var det ni eller Alexander själv?"
Peter: "Det var ett gemensamt beslut."

Petter: "Så ni kom fram till det samma dag, samma minut och samma sekund?"
Peter: "Ja vi kom fram till det samma dag, samma minut och samma sekund."

Wikegård: "Det var intressant, men hur ser du på lagbygget för övrigt?"
Peter: "Jag upplever att det var en bra grupp från början, vi hade en bra stämning och alla vill verkligen prestera i gruppen, så även Alexander Johansson. Jag förstår att det diskuteras en hel del ute i media men han är en del av vår organisation och en viktig spelare i laget. Det är något som jag hoppas och tror på att han ska känna."

Källa: Cmore.se
 
Tack för ordet.