Färjestad är en klubb som alltid vill vinna

För två år sedan var han med och slog ut Färjestad i en het semifinalserie. Men nu har värmlänningen Linus Persson vänt hem till Värmland för att försöka ta tillbaka guldet till Karlstad. "Klart det känns lite extra att få spela i en klubb från Värmland", säger Linus Persson i en intervju med SHL.se

Han är fostrad i Hagfors och har med sig den ganska så grova värmländskan i dialekten. Och det lär inte bli mindre av den varan nu när forwarden Linus Persson den här vintern kommer tillbringa sin tid i Karlstad och Färjestad. Han är nämligen ett av klubbens nyförvärv på forwardssidan.

- Jag är väldigt tacksam för de två år jag haft i Luleå och är väldigt glad att klubben gav mig chansen i SHL, men jag kände att det var dags för nästa steg och Färjestad tror jag är rätt klubb för mig för att steppa upp ännu ett snäpp, säger han.

- När Färjestad hörde av sig så kändes det rätt och det är ju så att Värmland är alltid Värmland så det känns väldigt kul.

Persson berättar att Färjestad återsamlades under måndagen den här veckan för att genomgå fystester för att därefter gå på is. Sedan ska man iväg på en fyra dagars tripp till Arvika för träningsläger där man bland annat kommer möta Leksand i en träningsmatch.

- Men mer koll än så har jag inte. Jag är kanske inte den som har koll på alla scheman, säger han och skrattar.

Men ett schema har han haft koll på. Träningsschemat som han nu ska ha följt på egen hand innan laget återsamlades.

- Vi har ett program som vi följt och det har jag gjort men sen så kanske man har lite saker själv som man vet om att man behöver träna lite extra på så då brukar jag lägga till det för egen del.

Annars har Persson passat på att njuta av den ledighet som varit i kombination med den egna träningen.

- Det är ganska skönt att ta det lite lugnt och vara borta från en ishall. Det är ju där man är nästan hela tiden annars. Så nu får man ta igen allt annat som att träffa släkt och vänner och kanske ge sig ut på lite turer.

Nu tar Linus Persson sikte på sin tredje SHL-säsong och målsättningen för han och hans Färjestad är glasklar.

- Färjestad är en klubb som alltid vill vara i toppen och som alltid vill vara med och vinna, så jag tror inte vi ska räkna med något annat i år. Inte i den här klubben.

Säkerligen var det så även för två år sedan, men då satte Luleå Hockey och Linus Persson stopp för den resan i semifinalen.

- Det var en rolig och tuff matchserie, men det var inte så speciellt för mig ändå att möta Färjestad just då, men det är klart att man visste att det satt lite folk på läktarna som man kände.

Vilka hejade dom på då?
- Ja, det var nog lite blandade känslor där, säger han och skrattar.

Men nu kommer det inte råda någon tvekan om vilka Linus Perssons vänner och bekanta kommer heja på när dom bänkar sig i Löfbergs Lila Arena. Linus Perssons Färjestad, för det är väl som han säger.

- Värmland är alltid Värmland.

Johannes Gullbrand/SHL.se