Tollefsen överklagar

Efter att blivit dömd (tre matchers avstängning och två omvandlade till böter) lämnar nu Tollefsen in en överklagan. Håkan Loob ställer sig bakom Ole Kristian Tollefsen och då kan man också räkna med att Färjestad inte delar den uppfattning som linjedomaren har om situationen. 

Så här står det på VF hockeybloggen:
"Avstängd tre matcher och böter på 50 000 kronor. Det blev domen för Ole-Kristian Tollefsen för det dödshot som den assisterande domaren anser att norrmannen gjort sig skyldig till.

Så här skriver Tollefsen i sitt yttrande:
”Situationen uppstår efter en kontrovers mellan mig och deras spelare Simon Bertilsson. Linjemannen drar hårt och mycket bryskt i min tröja bakifrån, så hårt att en öm rodnad uppstår på halsen, en rodnad som fortfarande efter matchen finns kvar. Jag får panik när det känns som jag ska kvävas, han drar så hårt i tröjan att jag till sist inte får luft. Jag säger till linjemannen; ”Så där får du inte göra, det känns som jag ska dö när du drar i tröjan bakifrån” Linjemannen säger att han visst får dra så i tröjan. Jag säger då till linjemannen; ”Vad skulle du tyckt om jag skulle gjort detsamma på dig så det skulle känts som du skulle dö”. Inget hot. Absolut inget dödshot. Ett missförstånd där linjemannen bara hört en del av vad jag sagt och dragit en slutsats av det. Anmälan är heller inte komplett då linjemannen utelämnat delar av vad jag sagt och heller inte återgivit det som sagts korrekt. Jag frågar egentligen bara rakt ut, det känns som att jag ska dö när du gör så, vill du att jag ska göra samma sak på dig, så det känns som att du ska dö? Det är detta linjemannen uppfattar som ett ”dödshot”. Situationen är över och jag är lugn, vilket tydligt syns på den bifogade videosekvensen, när linjemannen blåser i sin pipa och utdömer straffet.
Min bestämda uppfattning är att linjemannen helt missförstår vad jag säger, något dödshot har aldrig uttalats från min sida. Jag uppfattar vidare att linjemannen riktar en mycket allvarlig anklagelse mot mig, att jag skulle dödshotat en matchfunktionär, vilket för mig är helt främmande och något som aldrig förekommit.”

Så här skriver linjedomaren om samma situation:
"”En het situation uppstår i Brynäs försvarszon. Det blir gruff och jag ser att nummer 55 Tollefsen ska gå på en Brynässpelare som har ryggen emot Tollefsen och är inte alls med på att Tollefsen är på väg mot honom. Jag tar då tag i Tollefsens och gör det rejält för att han inte ska komma åt Brynässpelaren.

Jag får först tag i sidan av Tollefsen men Tollefsen åker ändå emot Brynässpelaren så jag tar tag i Tollefsens tröja och sliter och drar den bakåt för att inte Tollefsen ska komma åt Brynässpelaren. Jag får bort Tollefsen.

Tollefsen försöker upprepande gånger att återvända till gruffet. Tollefsen är väldigt upprörd och skriker att jag inte får ta tag i hans tröja och slita i den så att han inte får någon luft. Jag säger då till Tollefsen att det får jag visst göra för att få bort han från Brynässpelaren. Tollefsen är väldigt upprörd och säger å till mig ”Ska jag döda dig med”. När Tollefsen säger detta till mig blåser jag i min pipa och säger att han ska försvinna därifrån och pekar mot utgången.”

”Nämnden finner inte anledning att ifrågasätta uppgifterna i anmälan och lägger dessa uppgifter till grund för sin bedömning. Ole Kristian Tollefsen har genom att uttala ”ska jag döda dig med” gjort sig skyldig till olämpligt uppförande mot funktionär. Även om Tollefsens uttalande skett i ett upprört tillstånd efter att domaren dragit i Tollefsens tröja är uttalandet, som är riktat mot domaren, ägnat att uppfattas som ett hot. Beteendet är oacceptabelt och ska leda till avstängning. Nämnden finner att Ole Kristian Tollefsen ska vara avstängd en tid motsvarande fem matcher (inklusive den automatiska avstängningen). Två av dessa matcher omvandlas till böter i enlighet med det system för kombinationsstraff som tillämpas i bl.a. SHL.”

Ska jag vara riktigt ärlig så har jag väldigt svårt att tro att Tolle skulle säga en sådan sak. Sedan är det lite sjukt att dra i tröjorna m.m. Det är ingenting som man bara gör om någon skulle vara i riktigt uppretad. Ingen inte ens linjedomarna skulle sätta sig i en sådan situation. Med andra ord ser jag linjedomarens agerande som både dumdristig och onödig. Skulle däremot Tollefsen ge sig på motståndaren då måste man gå in. Nu var han bara på väg att gå in mot motståndaren och då enligt min uppfattning bör man inte ingripa.