Mikael Wikstrand om sin situation

Ända sedan Mikael Wikstrand den 24 september valde att lämna Ottawa Senators NHL-läger och sätta sig på flyget hem till Sverige har han varit avstängd från att på professionell nivå spela matcher och träna.

När han kom hem förklarade han via Twitter att anledningen till att han åkt hem var att en nära familjemedlem är sjuk.

Under Tisdagen framkommer det att Mikael Wikstrand inte ville spela i AHL under det kommande året. Han berättar i en intervju med VF att han tillsammans med agenten sagt ifrån att spel gäller i Sverige.
 
I intervjuen så säger Mikael Wikstrand följande: "Min brorsa har leukemi, alltså blodcancer. Med tanke på vilken svår sjukdom det är vill jag tillbringa så mycket tid som möjligt med honom och även med resten av familjen, det är tufft för oss alla."

 

Han meddelar också att för närvarande är läget lugnt. Men han klargör att man inte vet från dag till dag hur det blir. Han vill vara hemma i Sverige och det var också en av de stora anledningarna till att han ville spela i Färjestad under året. Han berättar också att hans bror var den stora orsaken till att han ville spela i Färjestad. 

På frågan om varför han inte sagt något tidigare svarar han följande: "Jag vet inte... Det är riktigt dåligt av mig. Det är jag hemskt ledsen att jag inte gjorde. Jag borde ha tagit upp det på ett snyggare sätt och berättat varför jag ville spela hemma. Men jag är en kille som håller mycket saker för mig själv, håller det inom familjen. Min agent visste inte heller om det innan."
 
För Mikael så är familjen det viktigaste och på frågan om när han kanske kan spela igen svarar han att han inte vet.  När det gäller NHL är han fortfarande intresserad och han berättar också att han haft mejlkontakt med just de ansvariga i Ottawa. Han vill hitta en lösning så snart som möjligt. Han tycker däremot att det är surt att han inte får spela hockey.

Mer information finns att läsa på vf.se