Mustonen lämnar Örebro

Foto: Magnus Lejhall/Bildbyrån. Mustonen kan vara spelaren som tar på sig grönvitt i höst.

Örebro valde att ge Joel Mustonen sparken trots att han har stått för en ganska stark säsong. Det är en center som faktiskt skulle passa i Färjestad. Det är en 24 årig center och som Sanny Lindström var inne på så lär han knappast vara särskilt dyr. Det skulle alltså finnas pengar över för Färjestad om de skulle vilja stärka upp truppen ytterligare. Dessutom skulle Melart och Virtanen få ytterligare en ny kompis i laget samt att Martin Johansson skulle få in en spelare som han har ett gott öga till.

Nu står det klart att 24 åriga centern Joel Mustonen inte får fortsatt förlängt i Örebro HK. Något som till och med förvånar Sanny Lindström.

Så här skrev Sanny på sin blogg: "Nu har även Joel Mustonen fått beskedet att han inte får vara kvar i klubben.
Det är aningen förvånande. Precis som min tidigare kollega Leif Boork skrev på Twitter igår (efter mitt inlägg om lagets bästa spelare) så skulle jag återkomma när jag haft ansvaret för en grupp. Med det sagt. Jag har ingen aning om hur Joel Mustonen är i gruppen. Av det jag sett och hört ska han vara en kanonkille som jobbar hårt för laget. Därför blir det än mer anmärkningsvärt när Örebro låter honom gå. Jag tror inte heller att det är en spelare som lyfter en sanslöst hög lön och att det skulle vara avgörande. Förutsatt att den tidigare General Managern Pontus Gustafsson inte skrivit ett (av många) frikostiga kontrakt. Gustafsson förresten. Vi lär få anledning att återkomma om honom och hans inblandning i Örebros ekonomiskt prekära läge. Jag hör så mycket saker och en en tiondel av detta stämmer lär Gustafsson ha en del att berätta för alla Örebrosupportrar."

Min åsikt vore att för Färjestads del ta kontakt med Joel Mustonen. Det är en yngre spelare som har kopplingar till Sverige under en längre tid. Han har bland annat spelat för Skellefteå AIK, och Örebro HK. Joel gjorde visserligen ingen kanonsäsong förra säsongen men det gjorde inte Martin Johansson heller om man ser tillbaka på den. Martin gjorde då 20 poäng när han normalt brukar hamna runt 34 poäng! Joel Mustonen har gjort 16 poäng den senaste säsongen, men säsongen före dess...25. Örebro gick knackigt under förra säsongen. Det lär knappast bli bättre kommande säsong för Örebro. Särskilt som Sanny skriver att Örebro har fått dra ned på sin ekonomi en hel del. Örebro riskerar att åka ut ur SHL kommande säsong och hamna i bottenskiktet innan slutspelet. Att Färjestad ännu inte har värvat en sista pusselbit, en center kan bero på att man väntar på beskedet från Jakob De La Rose, men den spelaren vill vara kvar i AHL/NHL trakten och därför anser jag att Färjestad inte borde vänta längre. Låt Jakob De La Rose fortsätta sitt äventyr over there. Värva istället in Mustonen som skulle säkert trivas tillsammans med Virtanen och Melart.

Jag tror nämligen på att de finska spelarna om de skulle få sällskap med ytterligare en till kunde skapa en trevlig stämning för varandra och sporra till att prestera mer på topp. Färjestad skulle dessutom om de satsar på en kanadensare eller amerikan göra bort sig. En ensam amerikan eller kanadensare i laget skulle innebära att personen i fråga faktiskt skulle känna sig mer utanför. Därför tror jag inte att Färjestad värvar in en amerikan eller kanadensare till laget.

Varför Mustonen? Främst för att Mustonen fungerade som en livräddande ängel för Örebro inte minst mot matchen som spelades mot Djurgården. Finländaren, som gjorde en stark debutsäsong i SHL för två år sedan. Vaknade till liv under förra. Under matchen mot Djurgården sköt han två poäng till Örebro då han på egen hand mer eller mindre lyckades vända underläge till seger i hemmamötet med Djurgården.

Det kallar jag karaktär, dessutom bara en match senare var det dags igen, Mustonen såg till att ge två pinnar mot Karlskrona HK då han gjorde i princip helt själv 3-2 och med lite hjälp från en idag Färjestadsspelare på övertid. Mustonen var inte heller utan poäng före det målet utan stod för en assist då Wiklander gjorde 1-0.

Därefter stod han också för att göra 2-0 målet. Örebro tappade ledningen och Karlskrona tog matchen till förlängning där Örebro gick segrande ur kampen genom Mustonen som satte 3-2. Det kallar jag hårt jobbande center som lär behövas i Färjestad. Vem var bidragande orsaken till att Mustonen avgjorde? Martin Johansson.

Så det finns en stor chans att dessa båda spelare kommer att samarbeta i Färjestad. Jag hoppas det verkligen.
 
Tack för ordet.