Allsvensk poängkung till Färjestad

Såg inte riktigt detta komma, det blev en bomb som man inte riktigt hade förväntat sig. Kl. 13.47 släpptes bomben att Michael Lindqvist en 22 åring från AIK ansluter till klubben.
 
Foto: Hockeysverige.se Lindqvist är klar för Färjestad.

"En kille med grym karaktär och som vi tror och hoppas kommer att göra en hel del mål för oss." Säger tillträdande sportchefen Peter Jakobsson på FBK:s webbsida.

"Ska bli spännande. Det blir första gången jag bor utanför Stockholm, men efter mitt besök i Karlstad och Löfbergs Arena i går så har de redan goda intrycket förstärkts så jag ser fram emot att få flytta till Karlstad och Färjestad." Säger Michael och han är övertygad om att han kommer att tycka om det mer lugnare tempot i staden.

Personligen har jag inte haft någon koll på Michael Lindqvist alls. Jakobsson däremot tycks vara riktigt nöjd.
"När en spelare själv ringer och vill komma och träffa oss så fort som möjligt, samtidigt som han utstrålar en attityd som kan liknas med en knuten näve - nu jävlar kör vi, ja då känns det bra." Säger Jakobsson till media.
Lindqvist stod för 39 poäng i AIK-tröjan i grundserien, 17 mål och 22 assist vilket säkert kommer att fortsätta även i Färjestadtröjan.
 
Foto: Hockeysverige.se
 
En ytterligare nyhet släpptes under dagen och det är att Theodor Lennström ansluter till Färjestad bk från Bik Karlskoga. En intressant detalj är att båda nyförvärven kommer ursprungligen från AIK. Det meddelades också på Färjestads hemsida. Lennström har skrivit ett tvåårs kontrakt med Färjestad liksom Lindqvist. Lennström sägs vara den back som ska ersätta Thomas Skogs eftersom han är en defensiv back men som gillar att fylla på framåt. Lennström har dessutom producerat även om han är defensiv back, 26 poäng (11 mål och 15 assist) under sin senaste tid i Karlskoga.

"Jag vill vara en back som mina lagkamrater kan lita på. Och skulle det bli lite grinigt på plan så står jag mer än gärna upp och skyddar mig och mina lagkamrater. Jag kommer att lyssna och lära mig massor av ”Tolle”. Lennström sägs också ha haft Tollefsen som sin idol under ett antal år. Han själv säger att han är nöjd med att få chansen.
"Jäkligt bra, rent av coolt! Det ska bli mycket inspirerande att få spela i en så stor klubb som varit så stabil under en så lång tid."
Loob själv är nöjd med värvningen och säger till bland annat Aftonbladet följande:
"Han har haft ett fantastiskt år i BIK. Han har bra egenskaper och vill vara involverad. En producerande back som vill ta sitt spel till nästa nivå."
 
Nu saknas alltså tre forwards och två backar sedan är Färjestads trupp spikad. Är Mikael Johansson och Dick Axelsson två som ska skriva kontrakt? Även ryktet om Thörngren har ännu inte presenterats som ett nyförvärv. Frågan är om det handlar om dessa tre nu framöver? I sådana fall kommer Thörngren inte att presenteras förrän då Hv71 lämnar slutspelet antingen som SHL segrare eller att man åker ut någon gång under serien.
 
 

Färjestads trupp just nu:

M1: Lars Haugen
M2: Stefan Stéen

B1: Magnus Nygren
B2: Ole-Kristian Tollefsen
B3: Mikael Wikstrand
B4: Anton Grundel
B5: Sebastian Erixon
B6: Theodor Lennström NY!
B7:
B8:

F1: Marcus Nilsson
F2: Per Åslund
F3: Joakim Nygård
F4: Alexander Johansson
F5: Rasmus Asplund
F6: Johan Ryno
F7: Gustaf Thorell
F8: Oskar Steen
F9: Linus Persson
F10: Martin Johansson NY!
F11: Michael Lindqvist NY!
F12
F13
F14

 

Källa: www.mrmadhawk.se/www.vf.se, www.aftonbladet.se, expressen.se och www.nwt.se samt www.farjestadbk.se