Libor Hudacek till Färjestad

Färjestad plockar in den ratade spelaren från Örebro Libor Hudacek på lån hela säsongen ut. Jag hade hört ryktet om att Libor skulle vara på väg bort från Örebro särskilt då Närkelaget redan hade gjort klart med en kanadensare vid namn Williams. Jag skickade omedelbart en blänkare till Peter Jakobsson om saken. Antagligen var denna affär redan i hamn eller på väg att lösa sig då jag skickade mitt meddelande. Så jag tar absolut inte på mig detta på något vis. Det som däremot gladde mig var att en av mina källor hade haft rätt att någonting höll på att hända och att Peter inte låg på latsidan utan agerade. Känns som om Peter gör ett kanonbra jobb just nu. Tror att om nu Dragan skulle bli utan kontrakt så skulle nog inte Peter avvakta där med att plocka in honom också. Mycket talar för att då Färjestad lånar in Hudacek så finns det ändå medel att krydda laget med lite extra. Kanske är Dragan ett alternativ även för nästa säsong. Skulle dessutom Hudacek falla väl ut i laget så ser jag heller inga hinder på att han också får stanna i Färjestad.

En så bra spelare som Hudacek ändå är så förstår jag absolut att Färjestad agerade. Särskilt då Örebrolaget håller på att sjunka ned i dyn.

Till och med Sanny Lindström påpekade att Örebro behöver nog plocka in en sådan som Tommy Samuelsson för att få ordning på grejjorna, bara en sådan sak vittnar om att något är fel i Örebro.

Jag gläds absolut inte över Örebros situation och heller inte över Karlskronas. Skulle inte vilja vara i deras situation just nu. Samtidigt som jag förstår Libor, han behöver få möjlighet att komma tillbaka. Särskilt då han har kört fast i Örebro. Då är nog Färjestad en perfekt lösning för honom. Det ser bra ut med lagbygget fortfarande. Att Ellis kom in då även han hade hamnat i bakhasorna i Skellefteå säger mig att Peter hittar och löser ganska omgående olika situationer. Redan på två matcher varit ytterst nära att göra poäng säger en hel del om den karaktär som Ellis ändå har.

Då vi inte riktigt vet vad som händer med Virtanen nästa säsong så skulle nog Ellis vara ändå en bra lösning om han stannade vilket kan vara ganska mycket som talar för den saken. Nygren har inte annonserat sin comeback i Färjestad utan han stannar nog en säsong till som det verkar i Schweiz.

Färjestad riskerar däremot att tappa Michael Lindqvist nästa säsong och då skulle Hudacek eller Dragan vara perfekta att ta den platsen. Det finns också rykten om att Nygård kommer få erbjudande om att spela i NHL nästa säsong och då behöver det finnas spelare som kommer in vilket även tar den platsen (om han nu väljer att sticka). Dick Axelsson har heller inte sagt att han kommer att stanna kvar, han har fått extra tid för att fundera på saken och vad händer om även han försvinner? Det finns ganska många frågetecken just nu kring laget inför kommande säsong. Så Dragan och Libor har alla möjligheter att ansluta eller stanna i Färjestad. Libor skulle också mycket väl ta Fogströms plats som en center om nu han inte får förnyat förtroende i Färjestad. Så visst finns det öppna dörrar för Hudacek.

Fast låt oss inte spekulera hur laget kommer att se ut nästa säsong. Skulle Libor sköta sig så finns det i alla fall alla möjligheter för Färjestad att behålla spelare som nu har korta kontrakt.

Det är absolut inte någon dålig värvning från Örebro utan jag tror nog att detta stärker upp laget en hel del. Än en gång har Peter Jakobsson visat att han gör ett bra jobb. Känns lite som om det är Grana varning på Jakobsson ändå. Allt han tar i blir mer eller mindre riktigt bra. Då Granqvist trollade med målvakter verkar det som om Peter Jakobsson trollar med blicken för att hitta spelare som passar in i laget. Riktigt roligt måste jag ändå säga. Härligt med en sådan förstärkning och vi vet faktiskt inte om butiken riktigt är stängd ännu. Vem vet om de närmaste dagarna kanske kommer med ytterligare ett tillskott.

Fast det klart, vi får helt enkelt se. Hade varit roligt om Umicevic hade anslutit också inför slutspelet. Då skulle nog Pennerborn ha många att leka med.

Tack för ordet.