Färjestad förlorade mot Örebro

 
Färjestad hade möjlighet att ta sin tredje seger i kväll. Det blev däremot inte riktigt så. Färjestad har vunnit två matcher över Örebro samtidigt som de hade en förlost i bagaget tidigare mot samma lag, idag blev det en andra förlust för Färjestad mot Örebro. En match som knappast Färjestad kan vara särskilt stolta över. Färjestad hamnade nu på en fjärde plats i tabellen efter att laget efter en svag sista period släppte in två puckar. Färjestad hade alla möjligheter att ta med sig tre poäng men några fler mål än ett enda var det enda som laget mäktade med. Färjestad dominerade den första perioden men lät Örebro växa sig in i matchen i tredje. Onödiga utvisningar och mycket dålig utdelning i Powerplay var orsaken till förlusten. Örebro kunde avgöra i tom kasse efter att Färjestad plockat målvakten. Matchen slutade 1-3 (0-0, 1-1, 0-2) till Närke laget.

Färjestad fick inte enligt överenskommelse spela Libor Hudacek mot Örebro något som jag personligen anser är felaktig regel. Att göra sådana överenskommelser mellan klubbarna känns absolut inte rätt. Oavsett vilka som tycker och tänker annorlunda. Färjestad borde ha köpt ut Libor Hudacek från Örebro eftersom vad jag förstår situationen så vill inte Örebro alls ha något med Libor att göra. Däremot vittnar händelsen om att Örebro var rädda för att åka på en förlust och gjorde därmed allt i sin makt att motverka detta. Fegt? Ja jag tycker faktiskt att Örebros ledning är fega just på den punkten. För lånar man ut en spelare så enligt mig bör man också låta spelaren få spela alla matcher under den perioden som personen är utlånad. Jag tycker personligen inte att sådant agerande är passande sporten överhuvudtaget. Oavsett om det är fotboll eller ishockey. Sedan beror givetvis inte förlusten på att Libor inte fick spela. Färjestad var uddlösa även om de var farliga i sina anfall. Det var finske målvakten i Örebro som räddade det laget från ännu en förlust. Kanske var det också ren kamp och desperationsvilja som bidrog till att Örebro gick segrande ut ur denna kamp. Däremot anser jag att sådana här lån där sådana här vilkor ingicks försvagade Färjestad ordentligt. Något som Peter Jakobsson borde ha förstått och inte gamblat bort. Detta är nog den enda detaljen där jag anser att Peter inte agerade korrekt. Sådana här avtal borde Färjestad inte ingå framöver. Tänk om alla gjorde så här? Vad skulle det då sluta? Tänk om inte Dick var spelklar? Hur hade det då sett ut? Det spelar ingen roll att det finns dem som menar att detta är okej. Jag tycker inte det personligen. Oavsett sport så ska ingen kunna ingå sådana avtal som äventyrar det egna lagets kapacitet. För Michael Lindqvist spelade inte alls på grund av fortsatt skada och därför borde alltså Libor få möjligheten att delta. Det berör inte bara Färjestad utan också samtliga klubbar oavsett liga och oavsett sport. Återigen: Min åsikt är att om ett lag lånar ut en spelare så ska också det inte finnas några som helst krav från det lag eller klubb som lånar ut spelaren som äventyrrar den andra klubbens kapacitet. I sådana fall bör det  inte vara möjligt att låna ut spelare till lag i samma liga. När det gäller matchen för övrigt så har jag den åsikten (om jag ska jag vara riktigt ärlig) att denna match var en av de sämsta matcherna med Färjestad denna säsong. Det var inte likt Färjestad att spela så dåligt även om de hade de vassaste chanserna. Vid denna tidpunkt bör varje lag spela som bäst. Denna match var absolut ett bevis på att så inte var fallet.
 
Detta är mina personliga åsikter i matchreferatet och givetvis får ni alla som läser detta ha egna. En annan detalj som fick mig att bli irriterad det var domarnas fatala och onödiga utvisning på Färjestad i första perioden. Martin Johansson har tappat skenan och försöker ta sig till båset för att få det åtgärdat och då hoppar Dick in lite halvt på isen. Färjestad drabbas då av en utvisning under rubriceringen för många spelare på isen. Domarna kunde ha blåst av matchen tillfälligt så att Martin Johansson kunde kommit av och sedan startat matchen igen. Detta är en av de detaljer som enligt mig är det sämsta dombeslutet jag någonsin har sett någon gång.
 
Vi glömmer detta och går vidare med referatet.
 
 
 
 
Första perioden
Färjestad kom ut bäst under hela första perioden och skapade en hel del chanser för att göra 1-0 men så blev det inte. Färjestad drabbades däremot av en helt onödig och kanske orättvis utvisning då Martin Johansson försökte ta sig till båset med en trasig skridsko. Då Dick Axelsson stack ut i samma stund fick Färjestad på sig en utvisning bara för att de var en man mer på isen vilket enligt till och med kommentatorerna ansåg var orättvis.
 
Andra perioden
Powerplay för Färjestad och Morgan Ellis fortsätter att producera. 1-0 efter fyra minuters spel. Örebro kvitterar ganska omgående bara en minut senare genom Andersson. Örebro äter sig mer och mer in i matchen även om Färjestad har det mesta av spelet. Flera utvisningar under andra perioden men några fler mål föll inte varken för hemmalaget eller gästerna denna period.
 
Tredje perioden
Efter fyra minuters spel prickar Weinstock in ledningsmålet för Örebro HK medan Färjestad inte kommer någonstans i sitt spel. Istället är det gästerna som utökar i slutminuten efter att Färjestad tagit ut målvakten och fastställer slutresultatet genom Olsson i tom kasse, 1-3 till gästerna med sekunder kvar av sista perioden.

Därmed barikerar Frölunda sig på en tredjeplats med en match mer spelad och Färjestad på en fjärde plats.
 
Nästa match för Färjestad är mot Malmö den 6 mars kl. 19.00 och då återfinns Hudacek på isen förhoppningsvis.
 
Värt att notera är att Färjestad har inte haft det lätt mot Malmö då de förlorat samtliga matcher under säsongen mot skåningarna.
  •  5 oktober Malmö - Färjestad 3-2ot
  • 25 november Färjestad - Malmö 1-2
  • 28 december Färjestad - Malmö 3-4ot
Intervjuer:
Pennerborn säger följande inför mötet med Örebro: "Vi måste fortsätta att vara konsekventa med det vi gör där ute. Fart och passningar det är name of the game. Spela vårt spel och vi vet att Örebro är hungrigt lag just nu som spelar desperat hockey för att de förlorat så många poäng den senaste tiden. Vi måste bjuda upp till dans och spela en bra hockey."
 
Michael Lindqvist säger följande till cmore då han sitter i studion: "Vi lär nog knappast vara nöjda med första perioden även om vi haft den mesta kontrollen. Visst är det annorlunda att komma till Karlstad och spela men samtidigt så har det gått smidigt. Jag trivs riktigt bra i Karlstad och har lärt mig mycket om staden. Det finns givetvis en hel del skillnader mellan Karlstad och Stockholm men jag har inte haft några större problem."
Wikegård undrar om han har pluggat och hur det har varit att göra det med tanke på hockeyn.
"Pluggat har gått riktigt bra, har haft ungefär mvg i medel typ. Sedan har jag haft andra sporter som intresse också förstås. Golf där jag hade 10 i handikapp, jag träffar i allafall bollen. Sedan har jag spelat fotboll också fast i ett litet lag."
På frågan hur han tror Färjestad klarar sig under matchen svarar han: "Det är ju tid kvar så det kan nog bli riktigt bra tror jag."
Han får också frågan hur mycket tid han lägger ned på träning och hockey utöver de vanliga träningarna svarar han: "Runt 15 - 20 minuter extra då jag prövar skott från olika vinklar. Brukar stanna kvar extra och träna på det. Lite jobbigt att som 23 åring (fyller i september, 24 år) tvingas rehabträna så mycket men jag tror nog jag kan spela en match innan slutspelet."
 
Efter andra perioden svarar Michael Lindqvist följande på hur han anser att matchen ser ut:
"Så där, jag är inte riktigt nöjd och jag tror inte heller laget är nöjd för att det står 1-1. Sedan kan jag hålla med att det har blivit ett jäkla lyft för Ellis sedan han anslöt. Men det finns tjugo minuter kvar som vi nog kan få in några pinnar på."
 
Under sista perioden får Michael Lindqvist på nytt frågan och då svarar han att han inte alls är nöjd.
"Vi kan bättre än så här, läget ser väldigt jobbigt ut för killarna just nu. Känns inte bra just nu."

Pennerborn delar Michael Lindqvist åsikter: "Vi måste komma in och bli mer resoluta i vårt spel, inget löser sig utav sig själv. Det krävs hårdare arbete från vår sida om vi ska göra match av det här."
 
 
 
 
En detalj värd att notera var att Johan Ryno lyckades tangera Tomas Rhodins gamla rekord under matchen.
 
 
Tabellen:
 
 Tack för ordet.
 
Källa: www.cmore.se och www.shl.se