Färjestad tog bonuspoängen

 
Hv71 kom till Karlstad med stor revanschlusta men det var Färjestad och Dick Axelsson som såg till att vinna även om det var på straff. Matchen inleddes frejdigt från båda lagen och var en mycket jämn tillställning med chanser åt båda håll. Färjestad tog ledningen men Hv71 kvitterade. I andra perioden var det Hv71 som tog ledningen men Färjestad kvitterade. Matchen slutade 4-3 (1-1, 1-1, 1-1, 0-0,1-0) efter förlängning och straffar. Där Dick Axelsson var ensam målgörare.
 
Inför fullsatt arena tog Färjestad äntligen en seger även om det bidrog till två poäng och det gjorde de i Lila gula dresser. Det blev en rysare in i det sista där Dick Axelsson och Lars Haugen bidrog starkt till att ta hem bonuspoängen. Matchen inleddes med att Färjestad tog ledningen med 1-0 precis så som de brukade göra. Per Åslund var däremot inte nöjd med lagets prestation inledningsvis då han sade:
"Kul att möta Hv71 men och det var ett bra tag sedan vi spelade i Lila gult. Däremot är det ingen bra första period för vår del. Det är krampaktigt tycker jag. Kampen saknas känner vi. Viktigt att det blir en bra match och det är mycket som står på spel."

En annan spelare som däremot intervjuades innan matchen var just Fabian Zetterlund som sade följande till cmore:
"Det ska bli rikigt roligt att lira i Färjestad igen. Jag har tagit med mig mycket under min månad i Timrå. Så det är bara starta och köra på riktigt. Jag tycker jag har hamnat med bra killar i kedjan, Dick och Rasmus gör att det går fort där ute. Jag ser verkligen fram emot detta."
 
Wikegård kommenterar Färjestads problem med att säga:
  1. Skadorna är ett stort gissel, vi pratar om Ryno, Lindqvist och Erixon som är mycket viktiga pjäser i Färjestad.

  2. Sedan Libor Hudaceks inträde är inte bra. Det tar kraft och energi från laget tycker jag, han behövs inte i laget.
  3. Sedan det här... Dick Axelsson som stretchar med Figren... Vad är det här?? Sådant bör inte vara acceptabelt. Det ska vara svartsäck på killarna, det här bör inte vara tillåtet. Vad sänder det för signaler?
Sista var en kommentar från Wikegård om att Figren och Dick Axelsson pratade med varandra före matchen på isen och hade riktigt kul.

Dick Axelsson svarar på kritiken följande efter matchen:
"Ska jag vara riktigt ärlig så är det något som får står för Wikegård att han tycker så, jag ska säga (förlåt om jag svär) att jag gör vad faan jag vill både före och efter matcherna."

 
 

Första perioden
Färjestad kom ut hårt precis som gästande Hv71. Det var däremot Färjestad som efter två minuters spel såg till att ta ledningen genom Per Åslund i Powerplay. Färjestad fortsatte att spinna på men efter 6 minuters spel var det kvitterat genom Viktor Ejdsell. Det var fullsatt i arenan som dessutom har skrivit ett nytt tio års kontrakt nyligen. En annan som förlängt med Färjestad var just Jens Westin vilket innebär att han fortsätter även 2018/19, han var vid flera tillfällen nära att utöka ledningen men han fick inte in pucken.

Vid pausvilan stod det fortfarande 1-1 och skotten 14-9 till Färjestads favör.

Pennerborn sade vid pausen: "Vi måste nog sticka upp lite mer och ta tag i det, de första tio är helt okej men sedan faller vi tillbaka lite i gamla synder. Vi måste få fart mer på skridskorna om vi ska ta hem det här."
 
Andra perioden
Det var dryga nio minuter kvar av perioden innan Hv71 tar ledningen och då gör man det genom Oscar Sundh.
Niclas Fogström som nu har kommit in i ett riktigt målstim såg däremot till att kvittera då det återstod cirka sex minuter kvar av andra perioden. Chanserna fortsatte fram och tillbaka men det märktes tydligt att Hv71 var ett helt annat lag än det som Färjestad besegrade för ett antal matcher sedan, då de vann med hela 8-2! Utvisningar föll men några fler mål i andra perioden kom inte.

Tredje perioden
Färjestad tar ledningen i tredje och det gör man riktigt tidigt, drygt tre minuter in i tredje så är det Dick Axelsson som skickar in en mer lös och fladdrande puck som antagligen Hv71s målvakt Sanström borde ha tagit. Men Färjestad tar ledningen och fortsätter att pressa på. Hv71 däremot får till slut ett powerplay och kvitterar till 3-3 genom Bill Sweatt efter nästan femton minuters spel. Matchen går därmed till förlängning trots ett massivt tryck från Färjestad.

Förlängning och straffar
Hv71 ligger närmast under förlängningen att ta hem två poäng men Färjestad har några riktigt vassa möjligheter de också. Med bara två minuter kvar av övertiden är det Tedenby som pressar pucken in i mål under en vilt sprattande Haugen. Tedenby är övertygad om att det blivit mål och firar men domarna efter videogranskning dömer bort målet och det blir ett stort jubel i arenan. Därefter drar Hv71 på sig en utvisning och de sista sekunderna är det Färjestad som är ytterst nära att få in pucken. Men inget av lagen lyckas överlista målvakterna och det går över till straffar.

  • Törnberg är den första som försöker överlista Haugen men Färjestads keepern plockar pucken.
  • Åslund missar även han mål, skjuter till och med över målet.
  • Wännström missar även han.
  • Linus Persson lyckas inte heller överlista Sandström.
  • Viktor Ejdsells skott plockar Haugen.
  • Lennström testar men får inte med sig pucken.
  • Tedenby testar men inte han heller lyckas.
  • Martin Johansson gör ett halvhjärtat försök som också rinner ut i sanden.
  • Wännström försöker en gång till men misslyckas.
  • Dick Axelsson skickar en smygpuck över axeln på målvakten och in i kassen.
Färjestad tar därmed hem bonuspoängen och vinner matchen. Därmed får man också hemmafördel mot Skellefteå då kvartsfinalen drar igång.
 
Dick Axelsson är nöjd efter matchen och säger: "Det var 50-50% att det skulle gå men jag fick lite tips från grabbarna och har tränat på det. Sätter jag den så gör jag det helt enkelt. Riktigt härligt! Fantastiskt härligt med arenan. Nu vill grabbarna att jag sticker till dem. Vad Wikegård säger i studion om att jag inte ska prata med Figren före match? Ska jag vara riktigt ärlig så är det något som får står för Wikegård att han tycker så, jag ska säga (förlåt om jag svär) att jag gör vad faan jag vill både före och efter matcherna."


 
 
 
Resultat från den sista grundspelsomgången:
 
 Tabelläge: 
 
 
 
Källor: www.cmore.se och www.shl.se
 
Tack för ordet.