Tomi Sallinen klar för Färjestad

 
Lagbygget går vidare. Idag har Färjestad BK gjort klart med den landslagsmeriterade finske centern Tomi Sallinen.

"En välmeriterad kille som kommer att göra stor nytta för oss." meddelade Peter Jakobsson på Färjestads hemsida.
"Jag vill vinna en titel och jag tycker att det här laget har en god möjlighet till det." Berättar Sallinen för media.

Tomi Sallinen är bekant med svensk hockey då han tidigare spelat i både Leksand och Djurgården. De två senaste säsongerna har han spelat i KHL (Neftekhimik Nizhnekamsk, Kunlun Red Star) och i Schweiz (Kloten), men väljer nu att flytta till Sverige igen.
"Jag ser fram emot det. Framför allt ser jag fram emot att få spela i Färjestad. Faktum är att jag under våren sett en del av Färjestads matcher via datorn då jag tycker att de spelat en kul hockey. Det ska bli jätteskoj att få representera en så anrik klubb. En annan viktig anledning att jag ville till Färjestad är att jag vill vinna en titel och jag tycker att det här laget har en god möjlighet till det."
Under sin tid i Leksand gjorde han 36 poäng för dalalaget och för Djurgården gjorde han 32.  I Schweiz såg han till att bidra med hela 22 poäng den senaste säsongen och nu är han alltså klar för Färjestad.

Kontraktet som gäller är ett ett tvåårskontrakt, nu får han också möjlighet att komma in i laget där han har två finska landslagsmän i både Virtanen och Melart.
"Jag känner Arto Laatikainen och Ari Vallin sedan tidigare samt att en av mina bästa vänner är Ville Lajunen. Jag har inte pratat med någon av dom om Färjestad utan det har jag gjort med Melart och Johan Ryno som bara haft gott att säga." Säger Sallinen.

Sportchef Jakobsson åkte, tillsammans med Johan Pennerborn och Mattias Hell, till Helsingfors för att träffa Sallinen och att på plats undersöka honom rent medicinskt.
"Det är inte så långt bort och det är ett stort värde i att faktiskt träffa spelaren i fråga. Vi gjorde det ifjol med Melart och Virtanen och det var uppskattat från båda håll. Nu har vi en centeruppsättning som vi känner oss mycket trygga i. Med Sallinen, Ryno, Linus Johansson, Axel Ottosson och Oskar Steen så är vi väl rustade." Säger Peter Jakobsson.


Tack för ordet